مشکل ایران خودرو ریزتراشه بود یا سلیمانی سایپا

۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۹

کاهش سریع خودروهای ناقص و معوق ! به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خودرو پلاس،ایکو پرس در گزارشی نوشت: براساس آمار و اطلاعات عرضه خودرو به مشتریان و افزایش عرضه در دی‌ماه، تعهدات معوق ایران‌خودرو به ۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسیده است. خودروساز بزرگ کشور در دی‌ماه امسال موفق به عرضه ۵۵ هزار دستگاه به بازار […]

کاهش سریع خودروهای ناقص و معوق !

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خودرو پلاس،ایکو پرس در گزارشی نوشت: براساس آمار و اطلاعات عرضه خودرو به مشتریان و افزایش عرضه در دی‌ماه، تعهدات معوق ایران‌خودرو به ۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسیده است.
خودروساز بزرگ کشور در دی‌ماه امسال موفق به عرضه ۵۵ هزار دستگاه به بازار شده است که نشان از رشد بیش از ۴۰ درصدی نسبت به آذرماه دارد.
در حال حاضر، خودروهای دارای کسری نیز در ایران‌خودرو به کم‌تر از ۸۰ هزار دستگاه رسیده که جلوتر از برنامه پیش‌بینی شده برای تکمیل و عرضه این خودروها است.

سلیمانی ریزتراشه ها راکجا پنهان کرده بود؟

 

این خبر در حالی از سوی ایران خودرو رسانه ای شده است که از چند زاویه قابل بررسی است.
اما در عین حال به نظر می رسد که ریشه اصلی مشکل مدیرعامل سابق سایپا،سید جواد سلیمانی بوده است.به بیان ساده طی یک هفته ای که تغییر مدیریت ارشد نارنجی پوشان جاده مخصوص گذشته است،سرعت تجاری سازی و ایفای تعهدات ایران خودرو بسیار زیاد شده است. به نحوی که نه تنها تعهدات معوق به زیر ۱۰ هزار دستگاه رسیده است،بلکه ۱۰هزار دستگاه از ۹۰ هزار دستگاه خودروی ناقص نیز تجاری شده اند.
حالا مشخص نیست که این افزایش سرعت ارتباطی به سلیمانی سایپا دارد؟ یعنی فهمیده اند که او ریزتراشه های مورد نیاز ایران خودرو را کجا پنهان کرده بود؟

 

از اولتیماتوم تا رشد بیش از برنامه

این در حالی است که طی مدت زمانی که سازمان بازرسی اواخر شهریور ماه به منظور تجاری سازی خودروهای ناقص داده بود،آنها توانایی تکمیل این خودروها را پیدا نکرده بودند.به نحوی که در اواخر پائیز مجددا احضار شده و تفهیم اتهام شدند.
اما به نظر می رسد که مشکلات این خودروساز پس از رفتن سلیمانی و آمدن تیموری یکباره کاهش یافته است. یعنی الان مشکلات کمبود نقدینگی و ریزتراشه ها تا حدی کمرنگ شده است.چرا که هم ایفای تعهد رشد ۴۰درصدی را نشان میدهد و هم آمار از سیرنزولی خودروهای ناقص حکایت می کنند.ضمن اینکه رفتن سلیمانی و آغاز تغییرات در جاده مخصوص در این موضوع تاثیر داشته است یا خیر مشخص نیست.

 

جای خالی عذرخواهی

 

از سوی دیگر این خبر در حالی منتشر شده است که در وهله اول به نظر می رسد ایران خودرو کار بزرگی انجام داده است و امری فوق العاده صورت داده است.در واقع این خبر باید با عذر خواهی مدیرعامل این شرکت بابت تاخیر همراه می شد.هرچند تحریم ها عامل عمده این موضوع شده اند اما در عین حال وی با آگاهی به این مساله مسئولیت هدایت آبی پوشان را پذیرفته است.

 

انجام وظیفه لطف نیست

 

هر این مساله هم اکنون در ایران تبدیل به یک رویه شده است اما انجام وظیفه لطف نیست.دولت ،وزارت صمت و خودروساز اگر به تعهدات خود عمل می کند در واقع به وظایف اصلی و ذاتی خود عمل کرده است.انجام وظیفه نیازی به رسانه و درشت نمایی و ابراز ندارد .مگر اینکه اهداف و گروه خاصی از انتشار این گونه اخبار مد نظر داشته باشند.به بیان ساده اگر قرار است وزیر یا مدیری ارشد با این اخبار تحت تاثیر قرار بگیرد نشانه عدم تسلط و ارتباط مستقیم و اصولی با آن واحد تولیدی است و اگر غیر از این است ،مساله همان است،انتشار هدفمند اخبار برای گروه های هدف و رساندن خبری خاص.

 

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟