معایب سمند؛ راهکارهایی که خودرو و بدنه آن را بیمه می‌کند

۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
بررسی معایب سمند

به گزارش پایگاه خبری «خودروپلاس»، اولین خودروی ملی که به وسیله ایران خودرو تولید شد، سمند است. سمند از سال ۱۳۸۱ تاکنون، در خط تولید این شرکت بزرگ خودروسازی قرار دارد. این خودرو در مدل‌های مختلفی تاکنون تولید شده است. انواع سمند در بازارهای ایران، به وفور دیده می‌شود. احتمالا می‌دانید که، سمند یکی از […]

به گزارش پایگاه خبری «خودروپلاس»، اولین خودروی ملی که به وسیله ایران خودرو تولید شد، سمند است. سمند از سال ۱۳۸۱ تاکنون، در خط تولید این شرکت بزرگ خودروسازی قرار دارد. این خودرو در مدل‌های مختلفی تاکنون تولید شده است. انواع سمند در بازارهای ایران، به وفور دیده می‌شود. احتمالا می‌دانید که، سمند یکی از محصولات سایز متوسط و خانوادگی ایران خودرو است که در دسته سدان‌های پرفروش این کمپانی، قرار می‌گیرد.

نقاط ضعف سمند در برخی مدل‌های تولیدی آن مشابه است. به طوری که گویی ایران خودرو برای برطرف کردن معایب سمند تلاشی نکرده است. ایران خودرو سمند ال ایکس را به وسیله الهام گرفتن از سمند معمولی تولید کرده است. این خودرو دومین مدل از سمند است که وارد بازار ایران شد. با ما همراه باشید تا معایب سمند را با هم بررسی کنیم.

سمند ال ایکس چیست؟

سمند LX از سدان‌های محبوب ایران خودرو است که در سال 1383 تولید و به بازار عرضه شد. این خودرو سومین خودروی ملی بعد از پیکان و سمند معمولی است که در حال حاضر در دسته خودروهای ارزان قیمت ایران خودرو قرار می‌گیرد. سمند ال ایکس در واقع فیس لیفتی از سمند X7 است که با تغییراتی جزئی تولید و به دست مشتریان این کمپانی رسید. نکته مهم در مورد خانواده سمند این است که تمامی این محصولات بر اساس یک پلتفرم مشترک ساخته شده‌اند.

از آن‌جایی که برای صحبت در مورد معایب سمند باید در مورد مشخصات فنی و ظاهری این خودرو اطلاعاتی داشته باشیم، بهتر است بدانید خودرو سمند دارای موتور XUY، کابینی با طراحی ساده، دکوراتیو طرح چوب در نمای داخلی و فضای کافی برای راننده و سرنشینان است. در ادامه معایب سمند ال ایکس را با هم بررسی می‌کنیم.

بررسی نقاط ضعف سمند ال ایکس

احتمالا می‌دانید مدل‌های مختلف سمند فقط از نظر نوع موتور و قدرت آن با هم تفاوت دارند و سایر موارد در آن‌ها یکسان است. اگر با دقت مدل‌های مختلف سمند را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که ایران خودرو ایرادات مشابهی را در مدل‌های مختلف سمندهای تولیدی خود تکرار کرده است.

ایرادات ظاهری یکی از معایب سمند ال ایکس

طراحی ظاهری قدیمی از معایب سمند است.م

طراحی ظاهری قدیمی از معایب سمند است.م

اگر به جزییات مدل‌های مختلف سمند با دقت نگاه کنید، متوجه تشابه طراحی سمند ال ایکس با مدل پایه خواهید شد. سمند معمولی یا پایه و سمند ال ایکس هر دو از یک طراحی قدیمی و خسته کننده برخوردار هستند. نمای سمند ال ایکس در قسمت جلوی خودرو دارای چراغ‌هایی ساده و جلو پنجره‌ای معمولی است که آرم سمند در وسط آن قرار گرفته و برای نسل جوان جذابیتی ندارد. از طرفی این خودرو در قسمت پشتی هم دارای طرحی قدیمی و مشابه پژو 405 است.

با ورود به داخل کابین سمند LX متوجه تشابه آن با سایر مدل‌های این خودرو خواهید شد. نمای داخلی سمند ال ایکس دارای دکوراتیو طرح چوب در قسمت‌هایی مانند کنسول میانی، داشبورد، روکش صندلی‌ها و غربیلک فرمان است. از دیگر معایب سمند از نظر ظاهری می‌توان به غربیلک فرمان چهارشاخه و ساده آن اشاره کرد که هیچ امکانات یا تزئییناتی برای آن در نظر گرفته نشده است.

در نهایت کیفیت قطعات و متریال استفاده شده در داخل کابین هم کاملا معمولی و بی‌کیفیت است. سمند LX از نظر طراحی ظاهری برای افراد ساده‌پسند مناسب است. در حالی‌که طراحی ظاهری خودرو از معیارهای مهم برای انتخاب خودرو است.

معایب و ایرادات فنی سمند ال ایکس

همان‌طور که می‌دانید سمند ال ایکس روی پلتفرم پژو 405 ساخته شده به همین دلیل بسیار قدیمی است و با استانداردهای روز دنیا فاصله دارد. در حالی‌که بسیاری از خودروهای جدید تولید شده دارای ترمزهای دیسکی برای چهارچرخ است، این خودرو در قسمت عقب از ترمز کاسه‌ای استفاده می‌کند که برای جاده‌های لغزنده کارایی مناسبی ندارد.

وزن زیاد خودرو سمند موجب کاهش شتاب و چابکی این خودرو شده است. همچنین سمند LX امکانات رفاهی مناسبی ندارد و در دسته خودروهای بدون امکانات قرار دارد.

نقطه ضعف سمند در هزینه زیاد و قعطات مصرفی

مصرف زیاد سوخت در خودرو سمند یکی دیگر از نقاط ضعف این خودرو است. البته در مدل‌های جدید این مشکل تا حدی برطرف شده ولی در مورد خودرویی مانند سمند ال ایکس با امکانات بسیار کم و شتاب پایین، این موضوع بسیار چشم‌گیر است. از طرفی هزینه استهلاک در قطعات سمند بسیار زیاد است و در صورت نیاز به تعویض قطعات، مالک خودرو متحمل هزینه‌های زیادی خواهد شد. بنابراین این مورد هم یکی از معایب مهمی است که باید در نظر گرفته شود.

راهکارهایی برای استفاده از بهینه از سمند

خرید بیمه بدنه سمند یک راهکار مناسب برای غلبه بر معایب سمند است.

خرید بیمه بدنه سمند یک راهکار مناسب برای غلبه بر معایب سمند است.

با وجود معایبی که ذکر شد، احتمالا شما هم تمایلی به خرید این خودرو نخواهید داشت. اما برخی از مشکلات و معایب سمند را می‌توان تا حدودی بهینه سازی کرد. در ادامه می‌خواهیم با بررسی جزئی برخی معایب سمند به معرفی روش‌هایی برای استفاده بهینه و افزایش کارایی سمند ال ایکس بپردازیم.

کاهش دمای فن در سمند ال ایکس

موتور سمند به گونه‌ای طراحی شده که برای کار کردن در آب و هوای سرد مناسب باشد، بنابراین موتور سمند همیشه گرم است. دمای آب رادیاتور معمولا تا 95 درجه بالا می‌رود که دمایی نزدیک به نقطه جوش آب است. دمای آب رادیاتور سمند در ایران که کشوری چهار فصل است و فصل‌های گرم را نیز تجربه می‌کند، موجب سوختن واشر سرسیلندر می‌شود. برای حل این مشکل بهترین راهکار پایین آوردن دمای فن و دمای آب رادیاتور سمند است. برای این کار می‌توانید از ریمپ خودرو استفاده کنید و یک ترموستات مناسب دمای پایین را در خودرو نصب نمایید. همچنین رادیاتور خودرو را شست و شو دهید.

استفاده از دستگاه‌های کاهش سوخت برای سمند ال ایکس

مصرف سوخت سمند را به وسیله گیرنده‌های مغناطیسی یا دستگاه‌های کنترل مصرف سوخت، پایین بیاورید. این دستگاه‌ها معمولا به یکی از قطعات موتور یا قسمتی از سیستم احتراق وصل می‌شوند. با توجه به این‌که انواع مختلفی از این دستگاه‌ها در بازار موجود است باید یک نمونه مناسب با خودروی خود را تهیه کنید.

خرید بیمه بدنه برای حفاظت از خودرو سمند

یکی از انواع بیمه‌هایی که برای دارندگان وسایل نقلیه توصیه می‌شود؛ بیمه بدنه اتومبیل است.طبق قانون بیمه مرکزی که بیمه شخص ثالث برای تمام خودروها اجباری است، بیمه بدنه خودرو، برای مدیریت هزینه‌های خسارات احتمالی وارد به بدنه و سایر قطعات ماشین امری لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

از دیگر کارهایی که برای حفاظت از سمند می‌توانید انجام دهید، تهیه یک بیمه بدنه است. بیمه بدنه سمند در دسته بیمه‌نامه‌های اختیاری قرار دارد. بیمه سمند خسارات وارد شده به بدنه خودرو را با کسر فرانشیز و تا سقف تعهداتش پرداخت می‌کند. شما می‌توانید علاوه بر پوشش‌های اصلی بیمه بدنه سمند، پوشش‌های اضافی این بیمه نامه را نیز خریداری نمایید و با خیال راحت از خودرو خود استفاده کنید.

بیمه‌نامه شخص ثالث برای احتیاط بیشتر

بیمه شخص ثالث دو نوع خسارات مالی و جانی یا خسارات بدنی شخص ثالث را پوشش می‌دهد. بیمه‌گر متعهد به پرداخت حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث اتومبیل برای جبران خسارت های‌جانی و مالی مطابق حداکثر تعهدات توافقی در بیمه‌نامه شخص ثالث است.

از آن‌جایی که سمند برای تردد در مسیرهای لغزنده، خودروی مناسبی نیست و در قسمت پشت از ترمزهای کاسه ای برخوردار است. بهتر است برای احتیاط بیشتر حتما بیمه نامه شخص ثالث را خریداری نمایید. البته خرید بیمه شخص ثالث برای تمام وسایل نقلیه موتوری اجباری است. این بیمه مزایای خوبی برای بیمه‌گزار دارد. با خرید بیمه شخص ثالث، شرکت بیمه‌گر وظیفه پرداخت خسارات مالی و جانی اشخاص ثالث را با توجه به سقف تعهداتش را به عهده می‌گیرد. قیمت بیمه سمند نیز مانند دیگر مدل های خودروتعیین شده و اختلاف قیمتی زیادب با دیگر خودروهای داخلی ندارد.

بررسی تمام معایب سمند و نکات کاربردی برای استفاده مناسب از این خودرو

سمند هم مانند بسیاری از خودروهای موجود در بازار دارای معایبی است. مهم‌ترین نقطه ضعف خودروی سمند را می‌توان وزن زیاد و مصرف سوخت زیاد این خودرو دانست. در این مقاله نقاط ضعف سمند ال ایکس را با هم بررسی کردیم. همچنین راهکارهایی را برای استفاده بهینه از این خودرو به شما ارائه دادیم. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟