معذرت خواهی مدیر عامل سایپا از مردم ، کاری که مرسوم نیست

۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، شب گدشته در برنامه گفتگوی خبری میر جواد سلیمانی مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در کمال تعجب از مردم بابت همه کاستی ها در ارایه محصول و تولید عذر خواهی کرد رسمی که در میان مدیران کشور در 40سال گذشته هیچگاه مرسوم نبوده است و شاید به تعداد انگشت […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، شب گدشته در برنامه گفتگوی خبری میر جواد سلیمانی مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در کمال تعجب از مردم بابت همه کاستی ها در ارایه محصول و تولید عذر خواهی کرد رسمی که در میان مدیران کشور در 40سال گذشته هیچگاه مرسوم نبوده است و شاید به تعداد انگشت شمار هم این حرکت را نتوان به یاد آورد آنهم مدیرانی که در اشتباهات رخ داده مقصر اصلی بودند از کمبود آب و برق گرفته تا گرانی و افسارگسیختگی بازار اما میر جواد سلیمانی نشان داد همانطور که پراید را یک شبه از خط تولید به روش سامورایی ها خارج کرد این بار نیز به روش همان ژاپنی ها از مردم عذر خواهی نمود

سلیمانی را نمی توان به خاطر کم وکاستی ها در صنعت خودرو بخصوص مجموعه سایپا مقصر دانست در اصل وی یک مدیر است و کار مدیر ساماندهی و سازماندهی به مجموعه است، به نظر سلیمانی با خارج کردن پراید و پس از آن نیسان پرصرفدار آبی و عرضه محصولات جدید نشان داد مدیریت را بخوبی در سایپا انجام داده اما عوامل دیگری که باعث شده تا ضعف های در کار وی دیده شود در اصل مواردی بوده که سلیمانی نمیتوانست در آنها نقشی اجرا کند، از جمله تحریم ها ، بدهی به قطعه سازان و زیان های انباشته اینها هر کدام عواملی هستند که وی حتی نمیتواند در بروز آن نیز نقش چندانی داشته باشد .

اینکه بازار خودرو بر هم ریخته وقیمت ها در بازار افزایش یافته ربطی به سایپا ویا ایران خودرو ندارد و مسئولیت نظارت بر بازار خودرو نه با سایپاست نه ایران خودرو اما در موضوع افزایش قیمت در کارخانه هم سایپا و ایران خودرو کمترین نقش را دارند زیرا فولاد و پتروشیمی که بیشترین نیاز تولید خودرو است در دست دولت هاست حال وقتی دولت ها اعلام میکرده و میکنند باید فولاد ومواد پتروشیمی  را به قیمت مصوب و در بورس خریداری نمایید چگونه میشود قیمت خودرورا کاهش داد وقت قیمت فولاد و پتروشیمی روزانه افزایش پیدا میکند چطور میتوان انتظار افزایش قیمت خودرورا نداشت .

اما موضوع تا همینجا نیست قیمت های دستوری برروی خودرو خود بزرگترین عامل برهم ریختن و افسار گسیختگی در بازار خودرودر سالهای گذشته است زیرا تناسب عرضه و تقاضا با همین قیمت های دستوری برهم میخورد، شاید یک دهه قبل را بخوبی بیاد آورید آن روز ها که به نمایندگی خودروسازان مراجعه می کردید و به راحتی در طی چند ساعت خودرو در اختیار می گرفتیدآن روزها نه خبری از شورای رقابت بود ونه خبری از قیمت های دستوری .

آن روز ها خبری از افزایش تولید با زیان هم در کار نبود و خودروسازن سعی میکردند تا خودرورا با کمترین سود به بازار عرضه نمایند تا چرخه تولید از گردش باز نماند .

حالا با در نظر گرفتن تمام این موارد چگونه می توان مدیریت  خودروسازی چون سایپا را مقصر گرانی خودرو دانست اینکه سلیمانی جسارت آن را دارد تا خودرو های کم کیفیت را از خط تولید سایپا خارج کند خود نشان آن است که باید از این مدیر دولتی تقدیر کرد اما سلیمانی نه اهل تقدیر است ونه اهل خود نمایی شاید به جرات سلیمانی تنها مدیر عاملی درتاریخ  سایپا باشد که رکورد کمترین مصاحبه را دارد و اینکه او شب گذشته در کمال ادب از مردم بابت کسری های بوجود آمده در تولید وقیمت معذرت خواهی میکند جای تقدیر دارد.

بدون شک سلیمانی هم در مدیریت خود  مثل هر مدیر دیگری اشتباهاتی را داشته است ولی نمی توان آن را مقصر تمام عواملی دانستکه باعث بر هم ریختن بازار و گرانی قیمت خودرو شده است

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟