نامه خداحافظی فرشاد مقیمی ،آخرین لابی برای سمت بعدی؟

۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودرو پلاس»، فرشاد مقیمی از شهریور ۹۸ به عنوان سکاندار آبی پوشان جاده مخصوص انتخاب شد.دورانی که وی عهده دار مسئولیت شد شرایط نامساعدی بود.با این حال به نظر می رسد که وی بدون توجه به آنچه پیش از وی کاشته شده بود،تمام محصول را به نام خود ثبت کرد.هر […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودرو پلاس»، فرشاد مقیمی از شهریور ۹۸ به عنوان سکاندار آبی پوشان جاده مخصوص انتخاب شد.دورانی که وی عهده دار مسئولیت شد شرایط نامساعدی بود.با این حال به نظر می رسد که وی بدون توجه به آنچه پیش از وی کاشته شده بود،تمام محصول را به نام خود ثبت کرد.هر چند مقیمی در دوران تحریم ها نفر اول ایران خودرو شد اما با توجه به مدیر قبلی،وی عملا افسار اسب زین شده ای را در اختیار گرفت.البته کسی منکر تلاش ها و زحمات وی نبوده و نیست اما در ادامه عینا بخشی از نامه که در آن به دستاوردهایش اشاره کرده است را مرور می کنیم”
افزایش تنوع و رشد تولید خودرو در مجموعه به منظور تامین نظر مشتریان گرامی، از جمله اقدامات مستمری بود که با تولید و عرضه خودروهای تارا دستی و اتوماتیک، دناپلاس توربو اتوماتیک، راناپلاس پانوراما شش سرعته، هایما اس 7 پلاس، هایما اس 5 جدید و 207 اتوماتیک 6 سرعته و با سقف پانوراما صورت گرفت. در این دوره با تلاش همکاران محترم گروه، برای اولین بار برای بیش از یک دهه اخیر، سهم برند ایکو از سبد محصولات شرکت به حدود ۴۰ درصد رسید. در همین راستا، رکوردهای تولید، بارها جابجا شد بطوریکه در سال 99، رکورد تولید سال 98 در 9 ماه و رکورد تولید سال 97 در 10 ماه شکسته شد؛ رکورد تولید روزانه خودرو هم در آذرماه 99 شکسته شد و در این سال، با تولید 501399 خودرو، از برنامه تولید 500 هزار دستگاهی عبور کردیم. در دی ماه سال 1400 نیز با تکمیل و تجاری‌سازی ۵۸۱۷ دستگاه خودرو در یک روز، رکورد روزانه تجاری‌سازی و عرضه در ایران‌خودرو شکسته شد تا با افزایش عرضه، به نیاز بازار پاسخ داده شود. تولید ایران خودرو دیزل هم طی این مدت سیری صعودی تجربه کرد و از 1200 دستگاه در سال 97 ، تا این بخش از سال 1400 به بیش از 5500 دستگاه رسید. آغاز تولید اتوبوس-آمبولانس در شرکت ایران خودرو دیزل در اسفند 1399 گام بلند دیگری در جهت پاسخ به یکی از نیازهای مهم کشور بود.
این اقدامات موجب غفلت ما از عرصه های نوین خودروسازی نشد و رونمایی خودروی برقی رانا در بهمن 98، تولید نمونه اولیه خودروی برقی تارا در سال 1400 و همچنین معرفی و تولید نمونه اولین کراس اوور ایران خودرو، پروژه 125 K در همین سال با استایلی کاملا به‌روز، از گامهای بلند ایران خودرو در یک مسیر جدید بود. در جهت حفظ محیط زیست، علاوه بر گام برداشتن در مسیر تولید خودروی برقی، تفاهم نامه ای با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برای حمایت از توسعه پیشرانه سه استوانه ملی و قراردادهای مختلفی برای تولید تاکسی و وانت های دوگانه سوز منعقد شد.
ساخت نمونه اولیه خودروی کم مصرف در بهمن ماه سال 99 پیرو رهنمودهای مقام معظم رهبری از جمله اقدامات مهم دیگری بود که آغاز شد و با ممارست همکاران محترم، در حال پیشرفت است. پروژه تولید و تجاری سازی موتور سه استوانه که پیشگامی و مزیت ایران‌خودرو را در قوای محرکه تحکیم می‌بخشد، یک‌سال است آغاز شده و ان شاءالله در اواخر سال آینده، آماده تولید انبوه خواهد بود.
مركز نوآوري گيربكس ايران‌خودرو افتتاح و گیربکس شش سرعته، طراحی و برای پروژه گیربکس اتوماتیک نیز قراردادها نهایی شد و کار آغاز شده است. در حوزه صادرات نیز اقدامات خوبی جهت افزایش صادرات به کشورهای منطقه صورت گرفت و فعالیت سایت ایران خودرو در سنگال نیز مجددا آغاز شد. تعریف و اجرای طرح جامع لجستیک و همچنین صرفه‌جویی عظیمی که با هوشمندسازی لجستیک زنجیره تامین در پی خواهد داشت، از دیگر اقدامات انجام شده در گروه صنعتی ایران خودرو بود. فعالیتهای منسجم انجام شده در قالب ستاد مدیریت قیمت تمام شده و در جهت کاهش هزینه‌ها با همکاری تمام ارکان گروه شکل گرفت و با وضعیت مناسبی در حال پیشرفت است.
در حال حاضر ۵۴ پروژه با اهمیت در حوزه توسعه محصول، صنعتی سازی، زیرساختی و سیستمی، به ارزش روز حدود ۱۱.۷ هزار میلیارد تومان در گروه صنعتی ایران خودرو در حال اجراست که پروژه های مهم همچون کراس اوور جدید ایران خودرو 125 k، آریسان ۲، رانا AMT ، موتور سه سیلندر، گیربکس DCT و پلوس و همچنین پروژه های صنعتی سازی از جمله خط جدید موتور سازی، مرکز بلنکینگ و خطوط بدنه و مونتاژ 125 K و … را در بر می گیرد.”

این کلمات بخش اصلی و عمده نامه خداحافظی فرشاد مقیمی را تشکیل میدهد.اما نکته اصلی این است که در هر شرایطی باید انصاف داشت و اخلاق را رعایت کرد.به بیان بسیار ساده و واضح باید متذکر شد که بخشی از رکوردهایی که وی با افتخار از آن نام برده است،چندان قابلیت این امر را ندارد.چرا سال ۹۷ پیرو تحریم ها عملا خطوط تولید،با ظرفیت کمی کار می‌کردند. بنابراین تکیه بر سال پایه ۹۷ چندان هنری نیست.هر چند بیشتر اقداماتی که وی از آنها نام برده است متعلق به دوره مدیریت قبلی، هاشم یکه زارع است اما وی به هر تقدیر میخواهد نامش در صنعت خودروسازی کشور ماندگار و از سوی دیگر با ارایه یک کارنامه پر بار می خواهد خود را به وزیر تحمیل کند.

اما در این نامه مقیمی ننوشته است که چرا به میثاق با قطعه سازان پایبند نبوده است و طبق تعهد ،۱۲۰ روزه با آنان تسویه حساب نکرد و آنان با مشکل مالی مواجه کرد. در این شرایط به نظر می رسد مقیمی به شدت دنبال این است که معاونت تازه تاسیس وزارت صمت را به عنوان فردی که به شدت خودرویی است.

نامه خداحافظی فرشاد مقیمی ،آخرین لابی برای سمت بعدی؟

با این حال برخی نکات در کنار توان فنی لازمه مدیریت است که میتوان به صداقت و اخلاق مداری اشاره کرد.شاید برخی افراد باور کنند که تمام کارها توسط وی صورت گرفته است،اما خود  فرشاد مقیمی چطور،خودش نیز باور خواهد کرد.در پایان برای یادآوری به فرشاد مقیمی و جلوگیری از توهین بیشتر به صنعت خودروسازی ،فعالان این صنعت، و شعور مخاطبان و همچنین تذکر به مدیران بالادستی وی به برخی اقداماتی که وی صدر تا ذیل را جزئی از کارنامه خود می داند اشاره می شود:هاشم یکه زارع ۲۶ اسفند ۹۶ در گفت و گو با عصر ایران از ورود به بازار دنا اتوماتیک با موتور توروبو شارژ خبر داده است.پژو ۲۰۷ در نمایشگاه شهر افتاب معرفی شده است،سقف جدید ۲۰۷ صندوق دار برای سال ۹۷ بوده و در نمایشگاه شهرافتاب نشان داده شده بود،پروژه ۳۰۱ نیز که در زمان یکه زارع استارت خورده است.به نحوی که وی در ۲۵ تیر ۹۸ اعلام کرده بود که این خودرو تا پایان سال ۹۸ به داخلی سازی ۸۰ درصدی رسیده و در سال ۹۹ به دست مشتریان خواهد رسید.گیربکس شش سرعته هم باز متعلق به زمان مدیریت یکه زارع هست.این مثال بخشی از مصادره به مطلوبی است که فرشاد مقیمی برای پر رنگ کردن کارنامه اش از انها استفاده کرده است.در واقع ایشان هم از نظر فنی بازی را واگذار کرده است و هم تز نظر اخلاقی در غیر این صورت بریدن ربان با حضور بزرگان را بسیاری بلدند .

نامه خداحافظی فرشاد مقیمی ،آخرین لابی برای سمت بعدی؟

انتهای پیام/

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟