نگهداری از پراید چه تاثیری در عملکرد و سالم ماندن آن دارد؟

۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
اهمیت نگهداری از خودرو پراید

نگهداری خودرو پراید با رعایت اصول و نکات مهم، ساده و امکان‌پذیر است. با توجه به این‌که بیشتر افراد از خودروی پراید استفاده می‌کنند، باید در نظر داشته باشید که نگهداری بدنه و قسمت‌های فنی پراید اهمیت زیادی دارد. به طور مثال: سرویس به موقع موتور می‌تواند طول عمر خودروی پراید را افزایش دهد. از […]

نگهداری خودرو پراید با رعایت اصول و نکات مهم، ساده و امکان‌پذیر است. با توجه به این‌که بیشتر افراد از خودروی پراید استفاده می‌کنند، باید در نظر داشته باشید که نگهداری بدنه و قسمت‌های فنی پراید اهمیت زیادی دارد. به طور مثال: سرویس به موقع موتور می‌تواند طول عمر خودروی پراید را افزایش دهد. از این رو برای اینکه با نکات مهم نگهداری صحیح خودرو پراید بیشتر آشنا شوید، تا انتهای متن همراه ما باشید.

معرفی خودروی پراید

نکته‌ی جالبی که در مورد اولین محصول سایپا وجود دارد، تأسیس خط تولید پراید در سایر کشورها است. سایپا در سال‌های ۸۶، ۸۷ و ۹۰ شمسی، به ترتیب در کشورهای ونزوئلا، سوریه و سودان، خط تولید پراید را راه‌اندازی کرد. اولین نسخه‌های پراید، مدل‌های صبا، نسیم و سفری بودند؛ در ادامه محصولات دیگری چون ۱۱۱، ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۴۱ و ۱۵۱، در تیپ‌های مختلف توسط کمپانی سایپا تولید شد.

انواع پراید با نام‌ها و طرح‌های مختلف عبارتند از:

نگهداری صحیح خودرو پراید

اهمیت نگهداری از خودرو پراید

اهمیت نگهداری از خودرو پراید

 

نگهداری بدنه و موتور خودروی پراید، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای اینکه طول عمر خودرو را افزایش دهید و از هزینه‌های بالای تعمیرات جلوگیری کنید، باید در نگهداری قطعات مصرفی پراید دقت کنید و به صورت دوره‌ای، قطعات مورد نیاز را تعویض کنید. بهتر است که یک چک لیست برای نگهداری از پراید داشته باشید.

تعویض روغن موتور پراید

تعویض روغن موتور پراید

تعویض روغن موتور پراید

تعویض روغن موتور به عنوان اولین و مهم‌ترین نکته در نگهداری پراید باید در نظر گرفته شود. به طور حتم شما به عنوان راننده می‌دانید که روغن موتور بعد از مدتی، خاصیت خود را از دست می‌دهد و تعویض به موقع آن باعث می‌شود که طول عمر قطعات مانند: یاتاقان‌ها، رینگ، پیستون، میل‌ لنگ و سوپاپ‌ها افزایش یابد.

اما چگونه روغن موتور پراید را چک کرد؟

در صورتی که سطح روغن موتور از مقدار min کمتر باشد، باید مقداری روغن به آن اضافه کرد تا سطح روغن بین 2 علامت قرار گیرد. همچنین در صورتی که سطح روغن بالاتر از max باشد، باعث آسیب به شمع‌های خودرو و نشت روغن از کاسه نمد‌های می‌شود.

بنابراین مهم است که هر چند وقت یکبار سطح روغن موتور خودروی پراید را چک کنید تا مشکلات گفته شده، رخ ندهند. همچنین هنگام تعویض روغن به تاریخ انقضای روغن که توسط شرکت سازنده مشخص شده است دقت کنید و در زمان گفته شده تعویض روغن را انجام دهید.

البته که بیشتر شرکت‌های تولید کننده روغن‌های خودرو با توجه به کارکرد ماشین، دوره تعویض روغن را مشخص می‌کنند. به طور معمول این عدد بین 5000 تا 8000 هزار کیلومتر خواهد بود.

اگر بخواهیم توصیه‌ای برای نگهداری خودرو پراید داشته باشیم، بهتر است بگوییم که مناسب‌ترین روغن برای این خودرو، روغن موتور w5020 با حجم 4 لیتر است. در حقیقت شاخص مناسب برای روغن موتور پراید، نیمه مصنوعی است که باعث افزایش راندمان و بهبود عملکرد موتور خودرو می‌شود.

نگهداری و تعویض فیلتر روغن پراید

هنگامی‌ که تعویض روغن پراید را انجام می‌دهید، نیاز است که فیلتر روغن خودروی پراید را هم تعویض کنید. دقت داشته باشید که این موضوع خیلی اهمیت دارد، زیرا در صورت کثیف بودن فیلتر، روغن موتور آلوده می‌شود و به پمپ روغن خودرو آسیب می‌زند. در نتیجه هنگام نگهداری خودرو پراید باید به نکته گفته شده دقت کنید.

تاثیرات مثبت تعویض فیلتر روغن چیست؟

تعویض فیلتر روغن باعث افزایش شتاب خودرو، کاهش مصرف سوخت و افزایش طول عمر موتور می‌شود.

تعویض فیلتر هوا

اگر می‌خواهید که کارایی موتور پراید خود را، افزایش دهید، باید تعویض فیلتر هوا را جدی بگیرید. با تعویض ایمن فیلتر، هوا به راحتی وارد محفظه احتراق می‌شود و از نارسایی سیستم سوخت‌رسانی، کاهش شتاب، تخریب رینگ‌های پیستون، افزایش مصرف سوخت و آلایندگی جلوگیری می‌کند.

به طور کلی برای اینکه بتوانید در نگهداری خودرو پراید خود موفق باشید، نیاز است که تعویض فیلتر‌ها را جدی بگیرید. این فیلترها قیمت بالایی ندارند، اما بر عملکرد بهتر خودرو، تاثیر مثبت و مستقیم دارند.

نگهداری و تعویض تسمه‌ها

برای اینکه هزینه تعویض و تعمیر سیلندر را پرداخت نکنید، باید در نگهداری و تعویض تسمه‌های خودرو دقت زیادی داشته باشید. با توجه به اینکه تسمه تایم و تسمه دینام جزو قطعات مصرفی هستند و پارگی آن‌ها جزو مشکلات مهم است، بهتر است که برای جلوگیری از خرابی آن‌ها هر چند وقت یکبار تعویض تسمه را انجام دهید.

همانطور که اشاره شد، تعویض سیلندر می‌تواند هزینه‌بر باشد و دلیل اصلی تعمیر سیلندر، خرابی تسمه تایم است. در نتیجه در بازه‌های زمانی مشخص، برای تعویض تسمه‌های خودروی پراید اقدام کنید. به طور کلی بهتر است که تعویض تسمه تایم و دینام را در بازه‌های زیر انجام دهید:

  • در بازه حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر، نسبت به تعویض تسمه دینام اقدام کنید.
  • در بازه ۵۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر، اقدام به تعویض تسمه تایم کنید.

تعویض شمع و وایرها

هنگامی‌ که صحبت از نگهداری صحیح خودرو پراید می‌شود، باید به شمع و وایرهای خودرو توجه داشت. شمع و وایرها جزو قطعات مصرفی مهم هستند که در صورت خرابی، عملکرد خودرو را کاهش می‌دهند. در حقیقت خرابی شمع و وایر باعت کاهش قدرت موتور، کشش ماشین و عملکرد نامناسب خودرو می‌شوند.

شمع‌های خودرو پراید، وظیفه اشتعال و مخلوط کردن سوخت و هوا را در موتور برعهده دارند. اگر با نشانه‌های جرقه نامنظم، استارت نامناسب، احتراق ناقص، دود سیاه‌ رنگ اگزوز و لرزش در دور آرام موتور مواجه شوید، دلیل بر خرابی شمع‌های خودرو است و باید هرچه سریع‌تر آن‌ها را تعویض کنید.

برای اینکه متوجه شوید شمع‌های خودرو سالم هستند، دقت کنید که اثری از دوده و چربی بر روی شمع‌ها دیده نشود.

تعویض لنت و روغن ترمز

تعویض لنت و روغن ترمز در نگهداری خودرو پراید نقش بسیار مهمی‌ دارند. با تعویض لنت شرایط عملکرد خودرو بهبود پیدا می‌کند و نحوه رانندگی بهتر می‌شود.

بهتر است که در بازه 20000 تا 30000 کیلومتر، لنت ترمز پراید را بررسی کنید و در بازه‌های بیش از 30000 کیلومتر این قطعه ر ا تعویض کنید.

اما در چه صورتی باید بلافاصله تعویض لنت را انجام داد؟

اگر شما عملکرد خوبی از ترمز دریافت نمی‌کنید یا چراغ اخطار ترمز خودروی شما روشن شده باشد، باید بلافاصله لنت ترمز را تعویض کنید. همچنین توصیه می‌شود که، برای بهبود عملکرد لنت ترمز به موارد زیر دقت کنید:

  • تعویض روغن را هر 2 سال یکبار انجام دهید.
  • ضخامت کفشک را اندازه بگیرید، در صورتی که کمتر ۱.۵ میلی‌متر بود، آن را تعویض کنید.
  • پس از تعویض لنت پراید بهتر است مدار ترمز هواگیری شود.

نگهداری از باتری پراید

برای اینکه باتری پراید شما به اصطلاح خالی نکند، نیاز است که نگهداری صحیح خودرو پراید را در این زمینه بدانید. هنگامی‌ که دینام استراحت می‌کند، باتری خودرو وظیفه تامین برق خودرو را بر عهده می‌گیرد. بنابراین اگر شارژ کم یا زیاد از حد به دینام وارد شود، تاثیر مستقیم بر باتری خودرو دارد. همچنین استفاده از چراغ و سایر وسایل برقی بر روی باتری تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

تعویض روغن گیربکس پراید

برای اینکه بتوانید روغن مناسب گیربکس خودروی پراید خود را انتخاب کنید، نیاز است که قبل از آن نکاتی را برای نگهداری خودرو پراید بدانید که این موارد به شرح زیر هستند:

  • در صورتی که گیربکس ماشین شما دستی است، نیاز است که هنگام تهیه روغن گیربکس به عبارت روی روغن که با مخفف کلمه MTF درج شده است، دقت کنید. در حقیقت باید روغن گیربکسی را انتخاب کنید که کلمه MTF بر روی آن درج شده است.
  • توصیه می‌شود هنگام تعویض روغن موتور، روغن گیربکس را هم تعویض کنید.
  • به عبارت‌هایی مانند: 75W-80، 80W-90 و 85W-90 که بر روی روغن نوشته می‌شود و نشان دهنده شاخص گرانروی روغن در آب و هوای متنوع است، باید دقت کنید.

نگهداری از چرخ و لاستیک

نگهداری از لاستیک‌ها و چرخ خودرو جزو نگهداری خودرو پراید محسوب می‌شود و باید به آن دقت ویژه داشت. همچنین اگر سایش چرخ ‌های خودرو رخ دهد، باعث خرابی لاستیک و عملکرد نامناسب ماشین می‌شود. در حقیقت باید مواردی مختلفی را در نگهداری لاستیک خودرو پراید در نظر گرفت تا دچار سایش لاستیک نشد. این موارد تاثیرگذار عبارتند از:

  • فشار باد لاستیک
  • کم باد بودن چرخ‌ها
  • افزایش تماس
  • میزان نبودن فرمان
  • مشکل در اکسل

همچنین اگر به تنظیم باد لاستیک‌ها توجه نکنید با عوامل زیر مواجه خواهید شد:

  • افزایش مصرف سوخت
  • کاهش کیفیت سواری خودرو

نکات مهم نگهداری خودرو پراید

برای اینکه در نگهداری خودرو پراید موفق باشید، نیاز است که علاوه بر موارد توضیح داده شده، نکات دیگری را هم بدانید تا عمر فنی و موتوری خودروی شما بیشتر شود. این نکات عبارتند از:

  • لامپ پرتوان را بدون اهمیت به سیم کشی خودرو نصب نکنید.
  • هنگامی‌که اقدام به تعویض دهنده می‌کنید، کلاج را تا آخر بگیرید.
  • برای استارت زدن باید از قطع شدن صدای پمپ بنزین مطمئن باشید.
  • از آب لوله کشی برای رادیاتور استفاده نکنید.
  • از شارژر فندکی، زیاد استفاده نکنید.
  • ماشین را زیر آفتاب مستقیم قرار ندهید.
  • مسافر بیش از ظرفیت خودرو سوار نکنید.
  • به نظافت خودرو اهمیت دهید.

این موارد، باید‌ها و نباید‌هایی است که برای نگهداری صحیح خودرو پراید و نگهداری بدنه پراید توصیه می‌شوند.

انواع بیمه خودروی پراید

تا به اینجای متن درباره اهمیت نگهداری صحیح خودرو پراید به وسیله راننده توضیحاتی داده شد. اما نکته مهمی‌ که باید به آن توجه کنید، تهیه بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث پراید است. این دو بیمه نامه که جزو بیمه‌های اتومبیل هستند، به عنوان حمایتگر و پشتوانه در نظر گرفته می‌شوند و می‌توان به عنوان گزینه مناسب برای نگهداری خودرو پراید از آن بهره‌مند شد.

بیمه شخص ثالث پراید

خودروی پراید به دلیل قیمت پایین خود، پرفروش‌ترین خودرو در بازار ایران محسوب می‌شود. خرید بیمه شخص ثالث پراید و سایر خودروها اجباری است. مزیت اصلی این خودرو در کنار ابعاد مناسب و فضای داخلی کافی برای سرنشینان، مصرف پایین بنزین است؛ اما متأسفانه پراید از کیفیت ساخت خوبی برخوردار نیست. مسلماً هرچه خودرویی بیشتر استفاده شود، میزان تصادف‌های آن افزایش خواهد یافت. پراید هم از جمله خودروهایی نرخ تصادف بالایی دارد و علاوه بر اینکه خود آسیب جدی می‌بیند، خسارت‌هایی زیادی هم به شخص ثالث وارد می‌کند. بیمه شخص ثالث پراید از بیمه‌نامه‌هایی اجباری است که خسارت وارد شده به شخص ثالث را جبران می‌کند.

بیمه شخص ثالث یک بیمه نامه اجباری است که باید تمام مدل‌های خودروی پراید آن را تهیه کنند. این بیمه نامه به جبران خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث در حادثه‌های رانندگی می‌پردازد و تا سقف تعهدات، جبران خسارت می‌کند. پوشش‌های بیمه ماشین پراید در سال 1402 به شرح زیر هستند:

  • خسارت‌ جانی که به فرد زیان‌ دیده وارد می‌شود تا سقف پوشش جانی سال 1402 در ماه‌های حرام یک میلیارد و دویست میلیون تومان و در ماه‌های غیرحرام 900 میلیون تومان جبران خسارت خواهد شد.
  • خسارت مالی که به فرد زیان ‌دیده وارد می‌شود با حداقل 30 میلیون تومان و حداکثر 600 میلیون تومان جبران هزینه خواهد شد.

همچنین خسارت جانی که به راننده یا سرنشینان خودروی مقصر حادثه وارد می‌شود، بر مبنای دیه ماه غیرحرام 900 میلیون تومان برای سال 1402 مشخص شده است که شرکت‌های بیمه آن را متعهد می‌شوند.

بیمه بدنه پراید

بیمه بدنه پراید یکی دیگر از بیمه نامه‌های ماشین است که برای جبران خسارت‌های مالی رخ داده در حادثه‌های رانندگی برای بدنه پراید تهیه می‌شود. این بیمه نامه اختیاری است و برای تعمیر یا تعویض قطعات آسیب دیده در حادثه‌های رانندگی جبران خسارت می‌کند. برای اینکه بتوانید در نگهداری خودرو پراید و نگهداری بدنه پراید موفق باشید، نیاز است که بیمه بدنه را تهیه کنید.

به طور کلی مهم است که هنگام تهیه بیمه بدنه، تمام پوشش‌های مورد نیاز را تهیه کنید تا در صورت بروز حادثه‌های رانندگی، نگرانی برای جبران هزینه‌های رخ داده وجود نداشته باشد.

محاسبه بیمه بدنه پراید در سال 1402 همانند سال‌های قبل و بر اساس عواملی که بالاتر ذکر شد صورت می‌گیرد. به عنوان مثال اگر در سایت بیمه دات کام استعلام قیمت بیمه بدنه را بگیرید، خواهید دید که قیمت بیمه بدنه پراید در سال 1402 از 600 هزار تومان شروع شده و با انتخاب پوشش‌ها یا شرکت‌های مختلف، این عدد افزایش پیدا می‌کند.

پوشش‌های بیمه بدنه

بیمه بدنه دو نوع پوشش اصلی و اضافی دارد تا بیمه‌گزار با توجه به شرایط و الویت‌های خود این بیمه نامه را تهیه کند. دقت کنید که تهیه پوشش‌های متنوع بیمه بدنه باعث می‌شود، در حفظ و نگهداری بدنه پراید هزینه کمتری پرداخت کنید، در نتیجه خودروی شما بعد از تصادف، همچنان سالم است. دقت کنید که برای انتخاب پوشش‌های اضافی در بیمه بدنه باید حق بیمه بیشتر هم پرداخت کنید.

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه عبارتند از:
  • خسارات وارده ناشی از سرقت کلی خودرو
  • رخ دادن یک حادثه رانندگی برای خودرو
  • خسارات وارده به لاستیک، باتری و چرخ‌های خودرو
  • غرامت ناشی از بروز حوادثی چون آتش ‌سوزی، انفجار، صاعقه، آسیب به خودرو و وسایل یدکی همراه آن
  • خسارات وارده ناشی از نجات سرنشینان، انتقال خودرو به پارکینگ و تعمیرگاه پس از حادثه رانندگی
پوشش‌های اضافی بیمه بدنه عبارتند از:
  • اسید پاشی و مواد شیمیایی: در صورتی که بدنه خودرو در اثر اسید پاشی و رنگ مواد شیمیایی دچار حادثه شود، جبران خسارت می‌شود.
  • ترانزیت: خطرات ایجاد شده در خارج از کشور که خودروی شما را تهدید کند تحت پوشش این بیمه نامه خواهد بود.
  • کشیدن میخ: ایجاد خط و خش با میخ یا شی تیز، خسارت‌هایی هستند که در پوشش اضافی جبران هزینه خواهند شد.
  • حذف فرانشیز: با پرداخت حق بیمه بیشتر می‌توان فرانشیز بیمه نامه را حذف کرد.
  • شکست شیشه: در صورتی که با تغییر دما و تراکم هوای داخل خودرو، شیشه ماشین دچار شکست شود، در بیمه نامه بدنه جبران خسارت خواهد شد.
  • سرقت قطعات خودرو: در صورت سرقت قطعات خودرو، خسارت‌های ایجاد شده جبران خسارت می‌شود.
  • ایاب و ذهاب: اگر خودروی تحت پوشش بیمه بدنه دچار حادثه شود و بیمه‌گزار نتواند از آن استفاده کند، بیمه‌گر به صورت روزانه تا سقف 30 روز هزینه‌های رفت و آمد بیمه‌گزار را پرداخت می‌کند.
  • نوسانات قیمت: خسارت در پوشش بیمه بدنه با توجه به قیمت روز خودرو محاسبه خواهد شد.
  • بلایای طبیعی: در این پوشش خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی مانند: سیل، زلزله و آتشفشان تحت پوشش خواهد بود و تا سقف تعهدات جبران خسارت می‌شود.

در حقیقت با تهیه بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث پراید، می‌توانید هزینه‌های رخ داده در حادثه‌های رانندگی را کاهش دهید و شرایط نگهداری صحیح خودرو پراید را فراهم کنید.

هزینه‌های قطعات پراید

شاید شما هم فکر کنید که خودروی پراید، کم هزینه است و نباید به نگهداری آن توجه کرد. اما با توجه به توضیحاتی که داده شد، نیاز است که همیشه مراقب سلامت موتور و بدنه خودروی پراید خود باشید. زیرا در صورت عدم نگهداری صحیح پراید، دچار مشکلات متعدد می‌شوید. از طرفی هم برای جلوگیری از هزینه‌های بالای قطعات خودرو توصیه می‌کنیم که، از بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث استفاده کنید تا در صورت تصادف و حادثه ناگوار، هزینه‌های رخ داده را از بیمه‌گر خود دریافت کنید.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟