همیشه بازندگان بازارخودرو

۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
همیشه بازندگان بازارخودرو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»،  اواخر هفته گذشته سرپرست سازمان توسع تجارت از آغاز عرضه 8 مدل خودروی وارداتی درهفته جاری خبرداد. خودروهایی که برخی از آنها بیش از 6 ماه است که در گمرک مانده و در انتظار عبور از هفت خوان تائیدیه ها نشسته بودند. با این حال نفس این خبر به […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»،  اواخر هفته گذشته سرپرست سازمان توسع تجارت از آغاز عرضه 8 مدل خودروی وارداتی درهفته جاری خبرداد.

خودروهایی که برخی از آنها بیش از 6 ماه است که در گمرک مانده و در انتظار عبور از هفت خوان تائیدیه ها نشسته بودند. با این حال نفس این خبر به نوبه خود برای بازارجذابیت های خاص خود را ایجاد کرد.

در هر صورت بسیاری از مردم که ماه هاست پول هایشان بلوکه شده است امیدوار شدند که بتواند کیا ، هیوندا ، سوزوکی و تویوتا بخرند.برخی نیز به همان صفر کیلومترهای چینی به شرط عرضه و تحویل هم قانع بوده و هستند. البته فروش با قیمت های غیر قطعی باعث بروز نگرانی هایی نیز شده بود. ولی در همین شرایط اطمینان از عرضه و ادامه دار بودن آن مصرف کنندگان را نسبت به آینده کاهشی قیمت ها امیدوار کرده بود.

بسیاری از کارشناسان نیز بر این عقیده هستند که با آغاز عرضه و تحویل خودروهای وارداتی قیمت های بازار در شیب نزولی قرار می گیرند.

با این حساب بسیاری از مردم نسبت به آینده واردات خوشبین شدند.به خصوص اینکه وزیر صمت نیز در هیات دولت (بدون توجه به آمار اشتباه از تحویل خودروهای وارداتی ) اعلام کرد که تا پایان سال 60 هزار دستگاه خودرو وارد کشور خواهد شد.

البته تاثیر گذاری این عدد نیز از منظر برخی منتقدین محل پرسش واقع شد.چرا که بازار خود با توجه به حجم بالای تقاضای انباشته با این تعداد سیراب نخواهد شد. به خصوص اینکه هنوز مشخص نیست که وضعیت تولید داخل در نیمه دوم سال چگونه خواهد بود.

این مساله به این دلیل مهم است که قرار بود واردات و تولید داخل توام با هم تزریق شوند تا بتوانند تعداد زیادی از تقاضاهای موجود،جاری و انباشته را پوشش بدهند.به همین علت بود که وزیرسابق صمت بر واردات 200 هزار دستگاهی  و تولید بیش از یک میلیون 500 هزار دستگاه تاکید داشت و مانور می داد. (ضمن اینکه گذشت زمان نشان داد که وی با از نمایندگانی که وی را عزل کردند باید قدرانی و تشکر کند و گرنه مشخص نبود وضعیت ماه های اخیر را چگونه می توانست مدیریت کند.)

ولی نباید فراموش کرد که حداقل 90 هزار نفر نسبت به پیش فروش خودروهای وارداتی سرخرده شده و انصراف دادند. گذشته از این که وزارت صمت در آن مقطع اهداف دیگری از پیش فروش این خودروها داشت باید در نظرگرفت که ممنوعیت های 5 ساله اشتهای بازار را زیاد کرده است. این اشتها همچنان وجود دارد. اما نکته نرخ ارز و تبعیت قیمت ها از آن است. سابقه قیمت ها نشان داده می دهد که با نرخ ارز افزایش پیدا می کنند اما با کاهش نرخ ارز پائین نمی آیند.مگر اینکه عوامل امیدوار کننده مانند واردات خودروهای کارکرده اثرمقطعی داشته باشد.

بنابراین در این حالت آیا واردکننده ، بازار،دولت و سایر نهادهایی که از واردات سهم می برند از حق وحقوقی که برای خود تعریف کرده اند عقب نشینی خواهند کرد. به خصوص اینکه در حال حاضر نحوه قیمت گذاری شورای رقابت روی این محصولات برخی رابه صرافت خروج از واردات انداخته است.

در این میان اگر قیمت ارز همچنان روند افزایشی داشته باشد،بازار بازهم با تغییر قیمت ها و جهش آن همراه می شود . بازهم بخش زیادی از مردم توان تبدیل تقاضا به خرید را از دست خواهند داد و بازهم نوبت به یکه تازی دلال ها خواهد رسید.

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟