چهارمین نمایشگاه خودرو شهر آفتاب؛آراستگی در تنگدستی

۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
چهارمین نمایشگاه خودرو شهر آفتاب؛آراستگی در تنگدستی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس» ،این نمایشگاه در حالی برگزار شد که نه تمام طرف های درگیر ماجرا اعم از تولید کنند،مردم به عنوان مصرف کننده و مسئولان می دانستند با رویدادی مواجه می شوند که پایه های آن بر محور پلتفرم های سرزمین اژدها بنا شده است.یعنی خودروهایی در این نمایشگاه حضور داشتند […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس» ،این نمایشگاه در حالی برگزار شد که نه تمام طرف های درگیر ماجرا اعم از تولید کنند،مردم به عنوان مصرف کننده و مسئولان می دانستند با رویدادی مواجه می شوند که پایه های آن بر محور پلتفرم های سرزمین اژدها بنا شده است.یعنی خودروهایی در این نمایشگاه حضور داشتند که زیرساخت اصلی آنها چینی بود.

آراستن یک مجلس با دست های خالی؟

این رویداد علاوه بر اینکه نمایشگاه خودرویی بود یک پیامی واضح و آشکار برای تحریم کنندگان صنعت خودروسازی ایران،ارسال می کرد.پیامی که نشان می دهد به رغم تمام کمی ها و کاستی ها این صنعت هنوز سرپا است.هنوز نفس می کشد و خود را به هر سختی و مشقت نگهداشته است.

اما مساله اصلی عدم حضور متولیان اصلی صنعت خودروسازی کشور اعم از وزیر صمت و معاونان وی بود. به نحوی که هر روز بسیاری  چشم انتظار آمدن آنها را می کشیدند.چرا که منتظر بودند نفر اول وزارت صمت به عنوان متولی اصلی صنعت خودروسازی تمام زحمت ها و رنج هایی را که خودروسازان به خصوص بخش خصوصی برای بی اثر کردن تحریم ها متحمل شده بودند ،دیده شود.اما نه تنها وزیر نیامد بلکه از معاونان وی تنها رئیس ایدرو،علی نبودی در روز معروف به پرس دی ” press Day ” در راه برگشت از برنامه ای دیگر سری هم به نمایشگاه زد.

با این حال و به رغم تمام کاستی ها برگزاری این نمایشگاه نشان داد که مجریان آن نسبت به دوره قبل از نظر فکر و اجرا به بلوغ بالایی رسیده اند. بر خلاف دوره قبل نشست ها و رونمایی ها منظم و با برنامه پیش رفت. در واقع هم خودروسازان و هم خبرنگاران می دانستندکه کدام شرکت و در کدام روز و ساعت برنامه رونمایی یا نشست خبری دارد. در این دوره اینترنت با سرعت بیشتری وجود داشت. استفاده از خطوط مترو دسترسی به نمایشگاه خودرو شهر آفتاب را راحت تر کرده بود.ضمن اینکه شرکت کنندگان اعم از غرفه داران و بازدیدکنندگان پروتکل های بهداشتی را رعایت می کردند.برگزاری نشست های کارشناسی یکی دیگر از مزیت های چهارمین نمایشگاه خودرو شهر آفتاب بود که بر جذابیت های این نمایشگاه افزوده بود.از سوی دیگر خودروسازانی که در این نمایشگاه حاضر بودند با تمام قوا آمده بودند. بازدیدکنندگان می توانستند با تمام بخش ها ومحصولات یک تولید کننده آشنا بشوند. در این دوره تعداد افرادی که بر توضیح دادن مشخصات خودرو حاضر بودند نسبت به دوره قبل بیشتر بود.

یکی دیگر از ویژگی های چهارمین نمایشگاه خودرو شهر آفتاب حضور پر تعداد خودروهای کشنده بود.به بیان ساده در زمانی که ناوگان حمل و نقل نیاز به نوسازی دارد،این شرکت ها نشان دادن که توانایی انجام این کار را داشته و تنها نیاز به حمایت و عقد قرار داد برای تولید دارند. در این نمایشگاه نشان داده شد که هم می توانیم با تیکه بر تولید داخل ناوگان حمل ونقل باری و مسافری را نوسازی کرد.

 

تنگدستی در برگزاری نمایشگاه

از سوی دیگر در این رویداد خودرویی  بر خلاف دوره قبل جای خالی خودروهای غیر چینی به شدت احساس می شد.به خصوص اینکه در آخرین نمایشگاه،چینی ها بخش کوچکی از این رویداد بودند. اما غلبه آنان بر صنعت خودروسازی کشور نشان می دهد که تا چه حد سیاست می تواند اقتصاد را تحت تاثیر قرار بدهد.

جای خالی غایبان

از سوی دیگر بسیاری از خودروسازان داخلی بنا به دلایلی از جمله نداشتن محصول جدید و یا ممنوعیت های قانونی در این نمایشگاه خضور نداشتند. به بیان ساده با توجه به پیگیری ها مردم  جای خالی خودروسازانی مانند سایپا،کرمان موتور و مدیران خودرو با توجه به حجم رونمایی هایی که در سال گذشته داشتند به شدت به چشم می آمد. این بخش از صنعت خودروسازی داخلی نیز می توانستند در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.هر چند محصول جدید در کار نبود اما استقبال مردمی و آشنا شدن بسیاری از آنها با این محصولات می توانست بر جذابیت های خودرویی این رویداد بیافزاید.

با این حال به رغم اینکه هیچ گونه توجه و تفقدی از سوی مسئولان اصلی صنعت کشور به این نمایشگاه نشد،برگزاری آن،حاضران و استقبالی که صورت گرفت نشان داد که تا چه میزان این صنعت برای مردم و اقتصاد کشور مهم است.

ضمن اینکه نوع برگزاری چهارمین نمایشگاه خودرو شهر آفتاب به گونه ای بود که می تواند نوید بخش روزهای بهتر و برگزاری نمایشگاه های با کیفیت تری باشیم.

عباس مغاری

انتهای پیام/

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟