چه خودروهایی برای اولین بار در نمایشگاه اتومبیل 2021 شانگهای نمایش داده شدند؟(قسمت اول)

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹

از زمانی که پاندمی کرونا سراسر جهان را درنوردیده است، نمایشگاه خودروی 2021 شانگهای یکی از اولین نمایشگاه‌های بین‌المللی اتومبیل بوده که دست‌اندرکاران‌اش موفق به برگزاری آن شده‌اند. در این نمایشگاه که بین روزهای 21 تا 28 آوریل برگزار شد، تعداد قابل توجهی خودروی جدید از برندهای بسیار مشهور بازار خودرو به نمایش درآمد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری “خودروپلاس“، یکی از نکات مهمی که در نمایشگاه امسال شاهد بودیم، حرکت بیش از پیش خودروسازان به سمت خودرهای الکتریکی و هیبریدی بود به طوری که چند خودروساز مطرح با این قبیل خودروها در این رویداد جهانی صنعت اتومبیل حضور پیدا کردند. در کنار این خودروها اما بازار رو به گسترش خودروهای SUV نیز بی‌نصیب نماند و چند مدل جدید و یا نسخه‌های جدید از مدل‌های گذشته از این دسته خودروها در این نمایشگاه معرفی شدند. در ادامه در دو بخش به معرفی بعضی از مطرح‌ترین خودرهای حاضر در این نمایشگاه خواهیم پرداخت.

آئودی A6 e-tron

آئودی A6 e-tron  جدید تاکنون تنها یک طراحی اولیه است؛ اما با دیدن همین طرح اولیه می‌توان متوجه شد که باید از این خودروی جدید آئودی که قرار سال 2023 به بازار عرضه شود، چه انتظاری باید داشته باشیم. برجسته‌ترین نکته درباره این محصول جدید خودروساز آلمانی، توانایی طی 555 کیلومتر به لطف پک باتری 100 کیلوات بر ساعت آن است. این پک باتری را می‌توان هر کجا که امکانات فراهم باشد، به کمک شارژر 270 کیلوواتی شارژ کرد.

هر دو مدل دیفرانسیل عقب و چهار چرخ متحرک (4WD) این خودرو را می‌توان با قوی‌ترین مجموعه موتور که تا 476 اسب بخار قدرت تولید می‌کند، خریداری کرد. با این حال اما جذاب‌ترین نکته درباره آئودی A6 e-tron، زیبایی منحصر بفرد و خیره‌کننده این خودروی آلمانی است.

آئودی Q4 e-tron

آئودی Q4 e-tron از بیرون شبیه یک SUV مدرن به نظر می‌رسد. این شکل ظاهری در کنار موتور الکتریکی پیشرفته، صفحه نمایش واقعیت افزوده و استفاده از مواد بازیافت شده در طراحی فضای داخلی خودرو همه و همه کمک می‌کنند که با یک خودروی الکتریکی خاص روبرو باشیم.

بر روی Q4 e-tron که قرار است ژوئن به بازار بیاید، می‌توانید هم پک باطری 52 کیلووات بر ساعت و هم 77 کیلوواتی نصب کنید و به مسافت 527 کیلومتر به ازای یک بار شارژ کردن برسید که البته این مقدار در صورتی است که مدل اسپورت این خودرو را طراحی آن بیشتر از خصوصیات آئرودینامیک برخوردار است، انتخاب کنید. احتمالاً این خودرو که رقیبی برای مرسدس EQA محسوب می‌شود، با قیمتی نزدیک به 36 هزار یورو به بازار عرضه شود.

BMW iX

و حالا نوبت به خودروساز محبوب آلمانی یعنی BMW می‌رسد. این شرکت ساکن در منطقه باواریای آلمان BMW ix را به این نمایشگاه آورد که یک خودرو از کلاس SUV الکتریکی محسوب می‌شود. یک ویژگی برجسته iX مسافتی است که این خودروی الکتریکی می‌تواند طی کند. به لطف موتور الکتریکی دوقلوی این خودرو که بین 300 تا 500 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند، این خودرو موفق می‌شود 600 کیلومتر مسافت را با یک بار شارژ شدن پشت سر بگذارد. این میزان بالای مسافت ix را به رقیب قدرتمندی برایدو خودروی الکتریکی آلمانی دیگر یعنی آئودی e-tron و مرسدس EOQ بدل می‌کند.

طراحی فضای بیرونی iX پیشگام و جلوتر از زمان است؛ با این حال آنچه فضای این خودرو را بدل به خودرویی ممتاز می‌کند، فضای داخلی مینیمالیستی، صفحه لمسی 14.9 اینچی و فرمان هشت ضلعی است.

 

 

 

دو BMW دیگر؛ نسخه xDrive  دو خودروی  M3و M4

iX تنها خودرویی نبود که شرکت محبوب آلمانی با آن به نمایشگاه شانگهای آمده بود. آخرین مدل‌های M3 و M4 هم‌اکنون در بازار نقاط مختلف جهان و از جمله بریتانیا به فروش می‌رسند. BMW نسخه xDrive تمام چرخ متحرک (AWD) این خودروها را که قرار است در تابستان 2021 عرضه شوند، در نمایشگاه شانگهای به نمایش درآورد.

 

موتور این دو خودرو از لحاظ مشخصات مکانیکی، شبیه به مدل دیفرانسیل عقب این خودرو است؛ با این حال با سیستم تمام چرخ متحرک، این خودرو موفق می‌شود بین 3.5 تا 3.9 ثانیه از حالت ایستاده کامل به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. خبر خوب برای طرفداران سیستم‌های دیفرانسیل عقب اینکه مانند M5 جدید، کماکان خواهند توانست نسخه دیفرانسیل عقب این دو خودرو را خریداری کنند.

سیتروئن C5 X

آیا C5 X لوکس‌ترین خودروی سیتروئن تا به الان است؟

سیتروئن دوباره به سراغ طراحی‌های شگفت‌انگیز و عجیب رفته و C5 X ازین نظر ما ناامید نمی‌کند. آنطور که گفته می‌شود، طراحی این خودرو مزایای خودروهای استیشن، سدان و SUV را یکجا در خود دارد؛ هر چند در آینده باید دید واقعاً با چنین خودرویی مواجه هستیم یا نه…

در چند ماه آینده این خودرو به بازار عرضه می‌شود و می‌توانید انتظار کلاس‌های متنوعی از موتورهای سوختی و هیبریدی و همچنین یک سیستم تعلیق کاملاً جدید که با تمرکز بر راحتی هر چه بیشتر ساخته شده را از این خودرو داشته باشید.

 

 

فورد Evos         

تا لحظه نگارش این خبر، قرار است خودروی Evos شرکت فورد تنها وارد بازار چین شود. با این حال در طراحی این خودرو ویژگی‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند به دیگر مدل‌های فورد در آینده نیز راه پیدا کند. درست شبیه C5 X سیتروئن، در طراحی Evos نیز ترکیبی از خودروهای SUV، سدان و هاچ بک حضور دارد.

بر فضای داخلی Evos، صفحه لمسی 27 اینچی حکم‌فرمایی می‌کند که گویا از قابلیت‌های هوش مصنوعی برخوردار است. مشخصات موتور این خودرو هنوز اعلام نشده است؛ با این حال می‌توان انتظار داشت که این خودرو با یک موتور هیبریدی یا حتی تمام الکتریکی به بازار بیاید.

لوانته هیبریدی؛ محصول جدید مازراتی

شرکت ایتالیایی محبوب مازراتی هم از نمایشگاه شانگاهی عقب نماند و با نسخه‌ای هیبریدی از خودروی لوانته (Levante) به این نمایشگاه آمد. این خودرو که در ادامه سال جاری میلادی به بازار می‌آید، قرار است از موتور هیبریدی 2 لیتری چهار سیلندر استفاده کند و گفته می‌شود که قرار است عملکردی در حد یک خودر وی 6 سیلندر معمولی داشته باشد؛ صد البته با کارایی بسیار بالاتر.

سیستم به کار رفته در این خودرو از یک مجموعه 48 ولتی نیمه هیبریدی  استفاده می‌کند که در طول ترمز انرژی را در خود جذب کرده و آن را به یک موتور الکتریکی می‌رساند که در دور موتورهای پایین، به کمک موتور بنزینی می‌آید. به طور ترکیبی این خودرو قدرتی معادل 330 اسب بخار به دست می‌اورد که به این خودروی ایتالیایی کمک می‌کند ظرف 6 ثانیه سرعت خود را از 0 به 100 کیلومتر بر ساعت برساند.

 

نیسان X-Trail

محصول جدید نیسان کهX-trail  نام دارد، سال آینده به بازار عرضه می‌شود و در نمایشگاه شانگهای رونمای شد. این خودرو که در طراحی آن هوشمند خاصی به چشم می‌خورد از الگویی که پیشتر در نیسان قشقایی (Qashqai) دیده بودیم پیروی می‌کند که صدالبته ظاهر بسیار مدرن‌تری نیسان قشقایی دارد.

این SUV محبوب را در بریتانیا یک سیستم هیبریدی جدید از نوع ePower همراهی کند که قرار است در مجموع برای این خودرو 188 اسب بخار نیرو تولید کند. درکنار این عدد، قرار است ارقام مصرف سوخت این خودرو نیز بسیار پایین باشد. مشابه نسخه‌های امروزی X-Trail، نسخه هیبریدی این خودرو نیز هفت صندلی خواهد داشت.

پایان بخش اول

 

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟