گروه بهمن،الگویی موفق برای خودروسازان دولتی

۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
گروه بهمن،الگویی موفق برای خودروسازان دولتی

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری «خودروپلاس»، با آغاز تحریم ها صنعت خودروسازی کشور با چالش ها و مشکلات زیادی همراه شد.نتیجه این مسائل شرایط نامساعدی را برای تمام طرف های صنعت خودر‌خودروسازی کشور ایجاد کرد.عمده ترین آنها افزایش نرخ ارز،رفتن شرکا،کاهش تولید،مسدود شدن مسیرعادی حمل و نقل قطعات و نقل و انتقال منابع مالی و افزایش […]

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری «خودروپلاس»، با آغاز تحریم ها صنعت خودروسازی کشور با چالش ها و مشکلات زیادی همراه شد.نتیجه این مسائل شرایط نامساعدی را برای تمام طرف های صنعت خودر‌خودروسازی کشور ایجاد کرد.عمده ترین آنها افزایش نرخ ارز،رفتن شرکا،کاهش تولید،مسدود شدن مسیرعادی حمل و نقل قطعات و نقل و انتقال منابع مالی و افزایش شدید نرخ نهاده های تولید بودند.
این مسائل موجب شد بسیاری از شرکت ها،نه تنها تولید را فراموش کنند بلکه با خاموشی چراغ خود نیز همراه شوند.با این حال برخی شرکت ها نیز بودند که بنا به زیرساخت‌های مناسبی که داشتند این تلاطم را تاب اورده و مسیر را پیش رفتند.

گروه بهمن،الگویی موفق برای خودروسازان دولتی
تلاش برای ماندن و ادامه دادن

در این میان هر چه قدر که خودروسازان شبه دولتی از ادامه حیات خود اطمینان داشتند خودروسازان بخش خصوصی با نگرانی هم راه بودند.نگرانی انها البته بی جهت نبود،چرا که آنها باید علاوه بر حفظ سرمایه سهامداران، برپا ماندن کارخانه باید در پی ایفای معوقات خود نیز می بودند. در این شرایط سخت بود که خودروسازان خصوصی مانند گروه بهمن، ست بر زانوی خود گذاشته و با عبور از گردنه سخت تحریم و بحران توانستند در کلاس های مختلف بازار خودرو حضوری پر رنگ داشته باشند.
این حضور با آغاز سال ۱۴۰۰ و عرضه دیگنیتی شروع شد.شروعی که باعث شد سایر خودروسازان بخش خصوصی نیز با توجه به نیاز بازار و تشدید رقابت جدی تر و پر شور تر کار را آغاز کنند.

تاثیر گروه بهمن بر بازارخودرو

پس از دیگنیتی،فیدلیتی دیگر محصولی بود که گروه بهمن روانه بازار کرد.این دو‌محصول با توجه به مزیت هایی که ایجاد کرد به سرعت با اقبال مواجه شد و با توجه به قیمت کارخانه و ارزش افزوده ای که در بازار ایجاد شده بود،با تقاضاهای بسیار زیادی نیز مواجه گشت.

تاثیر با قیمت گذاری بر رقبا

البته این دو محصول گروه بهمن غیر از اثر گذاری بر بازار،با توجه به نحوه قیمت گذاری باعث شدند که رقبا و سایر فعالان بازار نیز بی مهابا قیمت گذاری نکنند.به بیان دیگر گروه بهمن با افزایش داخلی سازی قیمت تمام شده محصولاتش را کاهش داد.این موضوع به نوبه خود دست انها را برای قیمت گذاری مناسب بازتر کرده بود.به همین علت هم سرعن بالای تولید،هم کیفیت و هم قیمت باعث شد که گروه بهمن و خدماتی که ارائه می دهد به گونه ای میزان و مقیاس قرار بگیرند.
در واقع نوع محصول و قیمت گذاری گروه بهمن به صورت ضمنی ترمز رشد شدید قیمت در کلاسی که فیدلیتی و دیگنیتی ارائه شده بود را کشید.

گروه بهمن،الگویی موفق برای خودروسازان دولتی
اثر گذاری بر بازارهاي کارو تجاری

البته حضور گروه بهمن تنها در حوزه سواری اثر گذار نبود،بلکه این گروه با توجه به سرعت و قدرت حرکت و تصمیم گیری بخش خصوصی از یک سو و درک نیاز کشور از سوی دیگر،در حوزه خودروهای کار و تجاری نیز حضور پرنگ را تجربه کرده است.
در واقع دو زیر مجموعه این گروه،یعنی بهمن دیزل و سیباموتور،علاوه بر رقابت با سایر فعالان این حوزه ،با خود نیز وارد رقابت شده اند.رقابتی که نفع اصلی آن به مصرف کننده می رسد.با همین دیدگاه است که طی سال جاری گروه بهمن در ادامه تولید محصولات کار و تجاری دو کامیونت فورس ۶.۵ و ۸ را تولید کرده است.امپاور نیز جدیدترین کشنده این گروه است که به تازگی رونمایی و معرفی شده است. پیش از آن نیز اینرودز با توجه به نیاز این روزهای حمل و نقل شهری دیگر محصول جدید این گروه است که تولید و رونمایی شده است.
البته این پایان کار گروه بهمن در سال جاری نبوده و نیست.
چرا که علاوه بر تولید محصولات معرفی شده،برای سال آینده نیز برنامه های زیادی دارند که از جمله انان می توان به تولید و عرضه سدان رسپکت،اتوبوس ۱۲ و ۱۸ متری و همچنین خودروی برقی آیتون را نیز اضافه کرد.

گروه بهمن،الگویی موفق برای خودروسازان دولتی
بازگشت شرکا با احياي برجام

از سوی دیگر با توجه به سابقه همکاری این گروه با مزدای ژاپن و FAw می توان امیدوار بود که در صورت احیای برجام علاوه بر همکاری دوباره با این شرکای خوشنام،شاهد حضور شرکای جدید نیز باشیم.در واقع بررسی ساده و شمارش محصولاتی که این گروه در سال جاری روانه بازار کرده و همچنین توجه به برنامه های سال آینده می توان این گروه را به عنوان الگویی برای سایر خودروسازان به خصوص دولتی ها در نظر گرفت.این اتفاق در حالی رخ داده است که خودروسازان بخش خصوصی نه اطمینان خاطر دولتی ها را دارند و نه امنیتی که آنها دارند.
بنابراین با الگو برداری از خودروسازی بخش خصوصی میتوانند به مفهوم واقعی تولید برسند.
البته در کنار تمام مزایای اشاره شده گروه بهمن از دو جهت مورد نقد واقع شده و می شود .یکی بحث‌قیمت گذاری است که برخی آن را قیمت شکنی یا دامپینگ می دانند.این عده معقتد هستند که با این نحوه از قیمت گذاری رقبا را کنار زده و بازار را در اختیار خود می گیرد.البته گروه بهمن در پاسخ معتقد است که دلیل این گونه قیمت گذاری علاوه بر قیمت تمام شده پایین محصولاتش،درک شرایط مشتری و هم خانواده دانستن انها است.
نقد دیگری که به این گروه وارد می شود خیلی عظیم مشتریانی است که نمی توانند ثبت نام کنند.با این حال برخی شایعات در این خصوص وجود دارد که گر‌وه بهمن علاوه بر رد آنها،درصدد است تا هم میزان تولید و هم زیرساخت های مورد نیاز ثبت نام ها را بهبود ببخشد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟