اخبار ویژهاخباربرگزیدهاسلایدر بزرگ

شباهت شفاف سازی وزارت صمت با نارمک دولت مهرورز

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، اواسط ماه گذشته  وزارت صمت دولت سیزدهم در پی اجرای بندی از ۸ فرمان رئیسی، خودروسازان را وادار کرد که فروش محصولات خود را در سامانه یکپارچه فروش انجام دهند. سامانه ای که پیرو بنده ۵ فرمان ۸ ماده ای رئیس جمهور به وجود آمد.آنچه که متولیان این سامانه مدعی آن بوده و هستند،شفاف سازی فرایند فروش به منظور رساندن خودرو به دست مصرف کننده واقعی است.این اقدام در حالی صورت گرفت که طی برگزاری قرعه کشی که تنها در خودروسازان بزرگ و شبه دولتی صورت می گرفت،نمایندگان ۱۳ نهاد حاکمیتی اعم از امنیتی و انتظامی حضور داشتند.حال با چه تفکر و  دیدگاهی اصل شفافیت و در واقع پاک دستی این نظارت ها زیر سوال رفت پرسشی است که دولت باید به آن پاسخ دهد.در عین حال طی دوره هایی که قرعه کشی برگزار می شد تمام فرآیند به صورت آنلاین پخش می شد و تمام شرکت کنندگان در قرعه کشی می توانستند از ابتدا تا انتهای آن را مشاهده کنند. پس از اتمام کار نیز لیست برندگان و رزروی ها نیز کاملا مشخص و شفاف بود.با این حال از منظر وزارت صمت این فرایند شفاف نبوده و آنها پیرو اجرای ۸ فرمان رئیسی در پی پیدا کردن راهی دیگر برآمدند.نتیجه سامانه یکپارچه فروش شد. هر چند این مساله با اعتراض منتقدان و خودروسازان به خصوص بخش خصوصی همراه شد اما سمبه پر زور دولت باعث تمکین شد. با این حال کوس رسوایی این شفاف سازی از همان ابتدای شروع کار بلند شد.به نحوی که در همان روز اول آغاز این فرایند سامانه معرفی شده از دسترس خارج شد.البته همان روز توجیهات چرایی این ماجرا یا همان عذر بدتر از گناه در رسانه های نزدیک به دولت منتشر شد.البته این مساله در برابر آنچه که بعدها پیش آمد قابل توجه نیست. چرا که پس از اعلام با تاخیر برندگان این قرعه کشی تازه مشکلات اصلی شروع شده است.البته اینکه این فرایند را چه کسانی و از چه نهادهایی نظارت می کنند جای سوال دارد که باید در جای خود پاسخ داده شود.اما این سامانه یکپارچه به اصطلاح گاف های دیگری نیز دارد که فعلا پاسخی به آنها داده نشده است.در اولین گام این فرایند مردم و نظارت مستقیم آنهاحذف شده است،یعنی دیگر کسی نمی تواند به صورت زنده شاهد این شفافیت باشد.نکته بعد حذف نام برنده شدگان و انتقال نام آنان به لیست رزروی ها است.یعنی برخی افراد که نامشان به عنوان برندگان در قرعه کشی وزارت صمت اعلام شده بود پس از ورود به سامانه متوجه شده اند که نامشان از لیست برندگان حذف شده است.این که چرا ،به چه علت و چگونه این اتفاق افتاده است را باید از سیستم شفاف وزارت صمت پرس وجو کرد. اینکه در یک سیستم شفاف نام برنده ای که خود وزارت صمت اعلام کرده است یک چرا علامت سوال بزرگ است که وزارت صمت ایجاد کرده است.نکته بعدی عدم توانایی این سیستم در پاسخ به نیاز کاربران است .به نحوی که افرادی که شانس با آنها یار بوده و  به لیست رزروی ها منتقل نشده اند، وقتی برای تکمیل فرایند وارد این سایت می شوند،سامانه آنها را بیرون می اندازد.البته شاید این هم بخشی از شفافیتی است که وزارت صمت مدعی آن است.در عین حال نکته جالب توجه و غم انگیز پر شدن فضای مجازی از حواله های فروش این فرایند است.در واقع افرادی که توانایی تکمیل وجه ندارند حواله های خود را برای فروش گذاشته اند.یعنی این فرایند نیز هیچ تغییر در نقطه تعادل بازار نگذاشته است و سیستم همانند قدیم است.یعنی فاصله قیمتی باعث شده است که همچنان تقاضاهای مبتنی بر سفته بازی حجم بیشتری به تقاضای مصرفی داشته باشد.حال اینکه چرا وزارت صمت اصرار دارد که این سیستم می تواند خودرو را به دست مصرف کننده واقعی برساند.البته به نظر می رسد که در این راه آنها از سیستم دولت مهرورز الگو برداری کرده اند.مانند زمانی که احمدی نژاد در پاسخ به گرانی برخی محصولات غذایی آدرس محل زندگی اش نارمک را می داد و می گفت آنجا ارزان است. شاید هم از نظر وزارت صمت شفافیت یعنی اینکه مردم حضور نداشته باشند.یعنی اینکه همین که خودشان بدانند کفایت میکند.یعنی اینکه شفافیت همینی است که من به عنوان دولت و وزارت صمت تعیین می کنم.شفافیت حذف نام برنده و انتقالش به لیست انتظار چون من می گویم.در این شرایط به نظر می رسد که دولت حداقل برای روشن شدن افکار عمومی از وزیر صمتش بخواهد که شفافیت را برای مردم توضیح بدهد.در غیر این صورت شاید شفافیت مردمی در قالب سیلی استیضاح از طرف نمایندگان مجلس دردناک تمام شود.

عباس مغاری

انتهای پیام

 

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا