تابستان داغ محصولات مکث موتور در راه است

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶
تابستان داغ محصولات مکث موتور در راه است

شرکت مکث موتور یکی از خودروسازان جوان کشور است که مدتی است با پیکاپ کلوت پا به بازار گذاشته است این خودروساز در چهارمین نمایشگاه خودروی تهران از محصول جدید خود رونمایی کرد. تیارا یک خودروی اس یو وی خانوادگی 7 نفره است که در این نمایشگاه مورد استقبال بازدید کنندگان قرار گرفته است .بابک […]

شرکت مکث موتور یکی از خودروسازان جوان کشور است که مدتی است با پیکاپ کلوت پا به بازار گذاشته است این خودروساز در چهارمین نمایشگاه خودروی تهران از محصول جدید خود رونمایی کرد. تیارا یک خودروی اس یو وی خانوادگی 7 نفره است که در این نمایشگاه مورد استقبال بازدید کنندگان قرار گرفته است .بابک وطنخواه مدیر عامل شرکت مکث موتور در خصوص این خودرو و برنامه های دیگر این خودروساز در سال 1401 به خبرنگار ما گفت:

محصول ما تيارا است، يك اس‌يووي خانوادگي، سه رديف و هفت صندلي با فاصله دو محور  2815 میلیمتر و به خاطر محور خوبي كه دارد، فضاي داخل اتاق خيلي جاداري را توانسته براي مشتري و كسي كه سوار خودرو مي‌شود، فراهم كند. از مزيت‌هاي اين خودرو مي‌توانم بگويم طراحي بسيار ساده و مينيمال، تزئينات اضافه اصلا در آن نمي‌بينيد و از نظر امكانات رفاهي، تمام امكانات رفاهي مورد نياز مطابق روز وجود دارد، يك خودروي كاملا به‌روز است، طراحي كاملا به‌روز و يك موتور 1500 توربو كه روي بسياري از خودروهاي چيني كه الان مي‌بينيد، ‌وجود دارد؛ خودروي يورو 5 است، ولي به راحتي قابل ارتقاء به يورو 6 است. گيربكسي كه روي آن قراردارد ‌يك گيربكس شش دنده اتومات AT است. شخصا از نظر فني AT را مناسب‌ترين گيربكس براي بازار ايران مي‌شناسم، دلايل خاص فني‌اش را هم دارم. گيربكس برند DAE است كه دو سال پياپي است كه رتبه نخست را بين 10 توليدكننده برتر در چين دارد مي‌گيرد. رانندگي خيلي نرم و كانفورتي را با ماشين احساس مي‌كنيم. سيستم تعليق به نظر من خيلي خيلي خوبي دارد. صداي اضافی را اصلا نمي‌شنويد، چيزي كه در خيلي از ماشين‌هاي چيني داريد. و واقعا روي اين قضيه كار شده، يعني قبلش كامنت‌ها داده شد، ايراداتي كه ما مي‌ديديم در خودروهاي ديگر، برايشان فرستادمو مشکل در طراحی برطرف شد  از نظر هلدينگ خيلي خوب است، شتاب سرعت كاملا قابل قبولي دارد. يعني 215 نیوتن وقتي شما مي‌بريد روي داينو، يك چيزي حدود 190-180 را دریافت می کنید، يعني يك كار مهندسي خيلي خوب روي اين ماشين شده است. همه اينها نشاندهنده اين است كه ما كارمان ادامه‌دار خواهد بود و روي همين پلتفرم مدل ديگري را خواهيم آورد در شش ماهه دوم كه آن را بنا داريم اصل تيراژمان را روي آن متمركز كنيم و بنابراين مي‌توانيم با آن تيراژ بگذاريم و فكر مي‌كنيم مشتري‌هاي خاص خودش را هم دارد. البته آن دستي است.

– کمی در مورد خدمات پس از فروش بفرمایید

ما در حال حاضر هشت تا نماينده داريم، تا پايان امسال  به 15 نمایندگی  خواهیم رسید ؛ نماينده گرگان، گيلان، مازندران حداكثر تا يك ماه ديگر نهايي و امضا مي‌شود. براي سمنان، كرمان، يزد و همه اينها جاهايي هستند كه تارگت ما است، اهواز را خواهيم داشت، يعني تا پايان امسال يك گستره خوبي را در اكثر شهرهاي ايران خواهيم داشت، چون اعتقاد داريم به شبكه خدمات.

نظر شما در خصوص سیستم یکپارچه فروش خودرو چیست؟

وزير صمت اعلام كرد كه ما بحث قرعه‌كشي را مي‌خواهيم برداريم. سه ماه بعد از آن يك سامانه طراحي شد كه نه‌تنها ايران خودرو و سايپا، بلكه بقيه را هم موظف كردند كه بروند داخل آن. يعني يك اطلاع‌رساني‌اي مي‌شود كه كاملا عكس آن انجام مي‌شود. اين موضوع از دو زاويه قابل بررسي است؛ يكي بلاتكليفي وزارتخانه كه بنابراين الان تصميم‌گير، وزير ما نيست. از آن طرف اصلا من متوجه نمي‌شوم؛ جايي كه من نياز به تامين ارز دارم، مسئوليت خودم است؛ جايي كه نياز به ارائه خدمات پس از فروش دارم، مسئوليت خودم است؛ جايي كه مي‌خواهم بروم تامين منابع كنم و مسئوليت من است، مي‌آيند و هزار تا گيت جلوي من مي‌گذارند؛ كميته خودرو وجود دارد، ‌بايد بروم و مجوز پيش‌فروش بگيرم با سختگيري‌هاي خاص خودش. بعد از آن يك سامانه طراحي مي‌كنند و مي‌گويند بيا و بگو هر سه ماه يك بارچه میزان تولید و فروش داشته ای . من مي‌خواهم هر روز بفروشم. مثال عرض مي‌كنم؛ يعني يكسري زمانبندي‌ها را آمده‌اند و تعيين كرده‌اند با يكسري دستورالعمل‌هايي، ما يك قاعده‌اي داريم، من يك دستورالعمل دارم، سازمان حمايت؛ ماده 4 و 5 آن شرايط فروش را براي من مشخص كرده است. هدف از اين سامانه چيست؟ من مي‌دانم هدفش چيست، چون در يك جلسه گفته شده و اگر بخواهد، خود آقاي وزير بايد بيايد و بگويد، ولي من با اين هدف مخالفم. میگویند نمي‌توانيم بخش خصوصي را كنترل كنيم. اداره استاندارد الان شده معاونت كيفيت همه خودروسازان. يعني عملا بخش خصوصي فرقي با ايران خودرو و سايپا ندارد، فقط عضو هيات مديره ندارم از دولت و وزير صنعت مدير عامل ما را معلوم نمي‌كند، همين. يعني عملا من الان فرقي با ايران خودرو و سايپا ندارم. چه فرقي دارم؟ جاهايي كه من امكان مانور داشتم را بست.

– تيراژ توليد چقدر است؟

پلن ما براي امسال پنج هزار دستگاه براي خودروی تیارا است.

– در مورد كلوت هم بفرمایید؟

2500 دستگاهه در برنامه تولید این خودرو قرارداد . ما متصور هستیم تمايل براي AT با توجه به قيمت‌گذاري كه داريم مي‌كنيم، بيشتر از MT باشد، حتي در رقابت با رقبا. مثلا احتمال اين‌كه  توليدمان را بچرخانيم روي AT زياد است. قاعدتا خودروسازان در اين سگمنت 70-30 كار مي‌كنند، 30 درصد اتومات، 70 درصد دستی اما احتمال دارد اين اعدادرا جابجا كنيم، يعني اتوماتمان را بيشتر كنيم، چون فكر مي‌كنيم استقبال خوبي مي‌شود. يكسري فرم هم داديم به بچه‌ها كه الان پخش مي‌كنند و نظرخواهي مي‌كنيم.

– يعني با توجه به برنامه‌هايي كه شما داريد، عملا تابستان داغي داريم با مکث موتور؟

اميدوارم كه ان‌شاءالله داشته باشيم.

– در سبدمحصولات خودروی سدان عرضه خواهید کرد؟

یک سدان خاص را به بازار عرضه خواهیم کرد به بموقع خود از آن خواهیم گفت.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟