دیوار کوتاه قطعه سازان،دستاویز جدید توجیه خودروسازی دولتی

۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
خودروپلاس انتقاد اخیر از زنجیره تامین را بررسی کرد: دیوار کوتاه قطعه سازان،دستاویز جدید توجیه خودروسازی دولتی

به گزارش پایگاه خبری «خودرو پلاس»، چه در دوران سخت و طاقت فرسای تحریم و چه در دوران شکستن و عبور از آن قطعه سازان در خط مقدم خودروسازی کشور بوده و هستند.هر چند همانطورکه نقدهای کیفی و توسعه ای به خودروسازان وارد است به قطعه سازان نیز تسری پیدا می کند.اما در عین حال […]

به گزارش پایگاه خبری «خودرو پلاس»، چه در دوران سخت و طاقت فرسای تحریم و چه در دوران شکستن و عبور از آن قطعه سازان در خط مقدم خودروسازی کشور بوده و هستند.هر چند همانطورکه نقدهای کیفی و توسعه ای به خودروسازان وارد است به قطعه سازان نیز تسری پیدا می کند.اما در عین حال نباید از نظر دور داشت که این بخش مهم از صنعت خودروسازی کشور در مقاطع مختلف برای سیاسیون اعم از مجلس و دولت نقش مرغ عزا و عروسی را ایفا کرده اند.یعنی در هر مقطعی که انتقادها نسبت به خودروسازی زیاد شده است،قطعه سازان متهم اول و آخر اعلام شده اند.در جدیدترین اظهار نظرها نیز یک نماینده مجلس باز هم آنها را مسئول بی کیفیتی خودروهای تولید داخل معرفی کرده است.

ایزدخواه متهم می کند

این عضو کمیسیون صنایع مجلس معتفد است ریشه اصلی بی کیفیتی خودرو در قطعه سازی است.

روح الله ایزدخواده می گوید: وزرای صمت اغلب با فشار رانتی از دو خودروساز حمایت می‌کنند در حالی که باید رابطه خودروسازی با قطعه سازی را تنظیم کنند.این نماینده مجلس ادامه می دهد: صنعت خودرو یک زنجیره بهم پیوسته است و دومین حلقه مهم این زنجیره را قطعه سازان تشکیل می دهند چنانچه امروز شاهد هستیم که کیفیت خودروهای تولیدی پایین است دلیل اصلی این مساله را باید در شرکت های قطعه ساز جست و جو کرد.

نماینده تهران در مجلس تاکید می کند بررسی روابط میان خودروسازان و قطعه سازان نشان می دهد رابطه درستی میان آنها چه به لحاظ قراردادی، حقوقی و مالی بر قرار نیست.به نظر ایزدخواه چنانچه مثلث نوآوری میان خودروسازی، قطعه سازی و مراکز دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان ایجاد می شد شرایط کیفی محصولات خودروسازان بهتر بود.

عضو کمیسیون صنایع تصریح می کند انتقاد اصلی به وزارت صمت وارد است که تنها تمرکز خود را روی خودروسازی قرار داده در حالیکه خودروسازی یک زنجیره است و سایر حلقه های آن مانند قطعه سازی، خدمات پس از فروش، نشان‌های تجاری و تحقیق و توسعه مورد بی توجهی سیاست گذار خودرویی قرار گرفته است.

“مشاهده به روزترین قیمت خودرو داخلی ، قیمت خودرو خارجی و قیمت موتور سیکلت را از رسانه خبری خودروپلاس دنبال کنید “

 

لابی و مافیای بی قدرت؟!؟

این سخنان در حالی مطرح می شود که از یک سو حرف تازه ای نیست و از سوی دیگر تکرار آنها نشان می دهد که این نماینده مجلس نیز نه تنها مطالعه چندانی بر خودروسازی ندارد بلکه خودروسازان بخش خصوصی را به رسمیت نمی شناسد.وگرنه نه تنها این سخنان را بر زبان نمی آورد بلکه با توجه به جایگاهی که دارد می توانست با تفکیک خودروسازان،به بررسی و مطالعه چرایی این موضوع بپردازد.

در واقع سخنان ایزد خواه شبیه سخنان وزیر صمت در اوایل بهمن ماه در صحن علنی مجلس است.جایی که فاطمی امین پس از حادثه بهبهان با پذیرش بی کیفیتی خودروهای داخل به طور علنی قطعه سازان را مقصر اعلام کرد.در همان جلسه نیز وی از تنظیم رابطه و شکل گیری رابطه ای جدید سخن به میان آورد.اما واقعا قطعه سازان مقصر هستند و با لابی گری ،فشار ،حمایت و مافیا بازی خود را به خودروسازان تحمیل می کنند؟اگر این چنین است،چگونه می شود که این لابی قدرتمند و قوی توان بازپس گیری مطالبات خود را ندارد؟

در همین حال به نظر می رسد که آقای نماینده ایراد کار را باید در جای دیگر و سازوکارهای اقتصاد دولتی جست و جو کند.چون در سوی دیگر این میدان قطعه سازانی هستند که از قضا زنجیره تامین خودروسازان بخش خصوصی نیز به شمار می آیند؟بخش زیادی از قطعات نیز در بسیاری از خودروهای تولید داخل یکسان است.پس چگونه ممکن است که قطعات استفاده شده در خودروهای تولید بخش خصوصی کارکردی متفاوت به خودروسازان شبه دولتی پیدا می کنند؟این در حالی است که طی سال های اخیر همواره تولیدات بخش خصوصی در کلاس های مختلف جزء محصولات با کیفیت بازار بوده و هستند.

گزارشات سازمان استاندارد،شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد و همچنین نظرسنجی های مردمی نیز دلیلی بر اثبات این مدعی هستند.بنابراین برای پیدا کردن چرایی بی کیفیت خودروها باید جای دیگری راگشت و زنجیره تامین را مقصر قلمداد نکرد.البته همانطور که اشاره شده این بخش مهم از صنعت خودروسازی دارای ایراد و اشکلاتی هست اما از آنجا که متعلق به بخش خصوصی هستند،دامنه دار شدن مشکلات آنها را نیز باید در خودروسازان شبه دولتی جست و جو کرد.جایی که آنها قطعه تولید می کنند و اجازه نمی دهند خطوط تولید بخوابد و بازار با آشفتگی همراه شود.ولی برای دریافت مطالبات خود باید کفش های آهنی بر پا کرده و برای وصول حق خود با دردسرهای فراوان همراه شوند.

در این میان مشخص نیست که این نماینده مجلس بر اساس کدام مطالعه و گزارش این سخنان را بیان کرده است.اما واقعیت را می توان در خیابان های کشور و تقاضاهای مردم دید.اگر قیمت گذاری دستوری و فاصله قیمت بازار و کارخانه وجود نداشت،مشخص می شد که مصرف کنندگان برای محصولات کدام بخش از صنعت خودرو به آب و آتش می زنند.

به بیان ساده هم اکنون خودروسازان بزرگ بخش خصوصی از مشتریان اصلی حلقه و زنجیره تامین هستند.این خودروسازان تمام قطعاتی که در داخل تولید می شود را از همین قطعه سازان تامین می کنند.اما خروجی کار متفاوت است بنابراین در این شرایط قطعه سازان نمی توانند مقصر بی کیفیتی خودروهای تولید داخل باشند.اگر این نماینده و یا سایر نمایندگان می خواهند که واقعا مسئول بی کفیتی خودروهای تولید داخل را پیدا کنند،نورافکن های خود را باید در محل دیگری روشن کنند.قطعه سازان بخش خصوصی هستند و اینجا چراغی روشن است.

 

” جدیدترین اخبار خودرو داخلی و اخبار خودرو خارجی را در رسانه خودرو پلاس دنبال کنید “

عباس مغاری

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟