ذوق زدگی ادامه دار رئیسی و علی آبادی با خودروهای برقی

۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
رییسی

به گزارش پایگاه خبری «خودروپلاس»، این روزها مباحث و شایعات متعدد درخصوص بنزین مطرح و به دغدغه جدید بخش عمده ای از مردم بدل شده است. حتی بازهم بحث افزایش قیمت بنزین نیز شایع شده است.با این حال دولت گفته است که به هیچ وجه این موضوع مطرح نیست. البته به رغم این تاکید بازهم […]

به گزارش پایگاه خبری «خودروپلاس»، این روزها مباحث و شایعات متعدد درخصوص بنزین مطرح و به دغدغه جدید بخش عمده ای از مردم بدل شده است. حتی بازهم بحث افزایش قیمت بنزین نیز شایع شده است.با این حال دولت گفته است که به هیچ وجه این موضوع مطرح نیست. البته به رغم این تاکید بازهم نمی توان این تاکید را از کاملا باور کرد.چرا که در برخی موارد مسیر مخالف گفته ها و ادعا طی شده است. ادعای کاهش قیمت خودروهای بازار با افزایش تعرفه ها یکی از موارد متعدد است تا باعث می شود که چندان به این گفته ها اعتماد نکرد.

با این حال از نظر ماهیت بین بنزین و خودرو تفاوت وجود دارد.چرا که دولت به دلیل اصرار بر اعمال شیوه های منسوخ و ناتوانی از مدیریت تنظیم و تعدیل قیمت این کالای مهم و استراتژیک مجبور به فروش بنزین با سوبسید بسیار زیاد است. این سوبسید از یک سو به طرز عجیبی منجر به افزایش مصرف سوخت و بی نیازی به بهینه سازی مصرف سوخت موتورخودروهای تولید داخل شده است و از سوی دیگر به شکل وحشتناکی سرمایه های ملی را نابود و از بین برده است.

اصرار 20 ساله حکمرانی اقتصادی بر فروش بنزین با قیمت غیر واقعی و پوشش آن با سوبسید نه تنها باعث بهبود زندگی مردم نشده است بلکه فرصا فراهم کردن زیرساخت ها را از بین برده است. در نظر داشته باشید کخ قیمت بنزین در کشورهای حاشیه خلیج فارس میانگین 80 سنت است که با تبدیل آن به تومان 40 هزار تومان می رسیم.یعنی دولت برای هر لیتر 37 هزار تومان سوبسید می دهد. با ضرب این عدد در میزان مصرف بنزین (میانگین روزانه 120 میلیون لیتر) به رقم وحشتناکی می رسیم.عددی که حاصل تصمیم های اقتصادی با عینک سیاسی امنیتی است . نتیجه این نوع تفکر وضعیت امروز است. می توان نام آن را بحران گذاشت.صف های طولانی پمپ های بنزین نشانه ای آشکاراز این وضعیت است.

در این شرایط دولت به جای اینکه به فکر برطرف کردن مشکل توزیع بنزین و بهینه سازی مصرف سوخت باشد،در حرکتی منحصر به فرد اقدام به رونمایی از خودروهای برقی وهیبریدی کرده است. البته به نظر می خواهد با این کار به مردم بگوید که قرار است در چه مسیری حرکت کنیم.اما گذشته زمان بر بودن تزریق این خودروها به ناوگان حمل و نقل ، نکته قابل تامل تاکید وزیر صمت بر تولید و واردات این نوع خودرو است. در واقع قرار است از میان خودروهایی که در حاشیه هیات دولت رونمایی شده ، پرتیراژترین آن برای تزریق به ناوگان تاکسیرانی انتخاب شود.

اما آیا این ذوق زدگی رئیس و وزیر می تواند مشکل امروز را برطرف کند ؟ آیا زیرساخت های لازم برای تولید و تزریق این خودروها فراهم است ؟ آیا استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی و استفاده ابزاری برای تزریق آرامش روانی به جامعه مختص این روزها ست یا برای آن برنامه ریزی شده است ؟ آیا این رونمایی و استقبال رئیسی برای برون رفت از وضعیت فعلی کفایت می کند؟

به بیان ساده این تحریک ها و هیجانی کردن فضا شاید بتواند در تسریع فرآیند تولید این خودروها موثر باشد ، ولی مساله اصلی مدیریت مشکل امروز است که می تواند جامعه را از نظر ذهنی و روانی به ریخته و نگران کند. بحران و مشکل بنزین با این گونه مسائل درست نمی شود و باید نگاه بلندتری داشته باشد.یکی از دلایل کمبود بنزین امتناع روسیه و کشورهای مشترک المنافع از صادرات روزانه 10 میلیون لیتر بنزین به کشور است. چرا که خود روسیه در شرایط خوبی قرار ندارد و طبیعی است که نگران کشور خودش باشد.پرسش این است که چرا ایران با توجه به آگاهی از وضعیت منطقه و روسیه راهی دیگر برای تامین بنزین مورد نیاز پیدا نکرده است .ضمن اینکه یکی دیگر ازریشه های مشکل بنزینی امروز عدم فراهم کردن زیرساخت های تولید بنزین متناسب با افزوده شدن خودرو به خیابان ها است .

ابه بیان دیگر مساله امروز بنزین نشان می دهد که بزرگان کشور دیروزها را به راحتی از دست داده اند . ذوق زدگی ها شاید برای دولت خوب باشد اما تلخی زندگی مردم را شیرین نمی کند.

عباس مغاری

انتهای پیام /

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟