رویکرد جدید زامیاد نشانه ای از تغییر در تفکر مدیریت

۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
زامیاد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودر‌وپلاس»، دولتی و دستوری بودن یکی از اصلی ترین مشکلات صنعت خودروسازی کشور به شمار می آید.حال تصور کنید که در این فضای بسته،شرکت مادر تمام امور زیر مجموعه هایش را نیز مدیریت می کند.در واقع به رغم اینکه این شرکت ها که با زیر مجموعه های خود نام گروه […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودر‌وپلاس»، دولتی و دستوری بودن یکی از اصلی ترین مشکلات صنعت خودروسازی کشور به شمار می آید.حال تصور کنید که در این فضای بسته،شرکت مادر تمام امور زیر مجموعه هایش را نیز مدیریت می کند.در واقع به رغم اینکه این شرکت ها که با زیر مجموعه های خود نام گروه را یدک می کشند،خودشان در راس امور هستند.

شرکت های زیر مجموعه نیز به رغم داشتن سیستم و معاونت های عریض و طویل و به ظاهر مستقل،بدون اجازه و تایید شرکت مادر اجازه هیچ کاری را ندارند.به بیان ساده این نوع شرکت ها فقط و فقط نفر و نیرو دارند .ولی در اصل بخش مدیریت ارشد شرکت مادر برای آنها تصمیم می گیرد و به جای آنها فکر می کند.بسیاری از خبرنگارانی که قصد گرفتن اخبار و یا گفت و گو با مدیران و معاونت های یکی از زیر مجموعه ها را دارند،به خوبی با زوایای این مساله آشنا هستند.آنها برای پیگیری درخواست خود باید از طریق روابط عمومی یا معاونت و بخش ارتباط با رسانه های شرکت مادر باید اقدام کنند. این مساله باعث فاصله شدید میان آن شرکت ها و مردم شده لست.

چون رسانه ها نمی توانند خبری مستقل تهیه کنند.در عین حال معاونت رسانه ای شرکت مادر از یک سو به دلیل ججم سنگین کار و از سوی دیگر به دلیل اهمیت کمتر،چندان در اطلاع رسانی اخبار این شرکت ها موفق نیستند.در همین حال مدیران و معاونت های مختلف از جمله روابط عمومی این نوع شرکت ها نیز به دلیل عدم استقلال رفته رفته منفعل شده و دیگر برای ارتباط سازی با مردم و رسانه ها تلاش نمی کنند . یا نهایت کاری که انجام می دهند،پیشنهاد و یا تنظیم خبر و کفت و گو است که آنهن باسد به تایید روابط عمومی شرکت مادر برسد.این مساله را می توان اتلاف منابع و سرمایه های مادی و انسانی به شمار آورد.

شروع جدید زامیاد

در این شرایط به نظر می رسد که این نوع تفکر و دیدگاه میان شرکت مادر ،سایپا و زامیاد بسیار کمزنگ شده است. یعنی مدریت ارشد با تعیین خواسته ها و تدوین برنامه و چشم انداز،نحوه دسترسی و تحقق انها را به خود زامیاد سپرده است.اولین نشانه و شروع جدید زامیاد در نمایشگاه حمل و نقل سال گذشته در نمایشگاه شهر افتاب دیده شد.در واقع به نظر می رسد روابط عمومی زامیاد با استقلال بیشتر از پیله بیرون امده است و نفس می کشد.این روند خود را در نمایشگاه خودرو شیراز که خرداد برگزار شده،رشد و پیشرفت را بیشتر به نمایش گذاشت.

نوع و‌نحوه رونمایی از اتوبوس شهری زامیاد در این نمایشگاه و نحوه تعامل و استفاده از ظرفیت رسانه ها برای اطلاع رسانی به خوبی رشد و افزایش انگيزه را نشان داد.یعنی زامیادی که پیشتر در رویدادهای مختلف خودرویی صرفا برای اینکه زیر مجموعه ای از سایپا بود حضور پیدا می کرد و اثر از تحرک در انها نیز دیده نمی شد.حتی برخی مواقع محل حضور و جیدمان به وضوح نشان میداد که برای زامیاد فرقی نمی کند که کی و کجا باید باشد.چون شرکت مادر برایش تصمیم می گرفت.ولی طی رویدادهای اخیر،به نظر می رسد که زامیاد برای اینکه چه فضایی را در اختیار داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل دستاوردهایش را به نمایش بگذارد،حسابی چانه زنی کرده است.

نحوه غرفه سازی زامیاد نیز تغییر کرده است.یعنی در عین حالی که هویت و برند شرکت مادر کاملا به چشم می اید،هویت مستقل این شرکت نیز قابل درک است. به بیان ساده تر اعتماد و تفویض اختیار صورت گرفته و استقلال فکری معاونت ها از جمله روابط عمومی به خوبی باعث بازگشت نام این شرکت به بازار با محصولات جدید است.

در واقع نوع حرکت زامیاد از یک سو نشان می دهد که انها به خوبی پاسخ اعتماد مدیریت ارشد را داده اند و از سوی دیگر با توجه به افزایش تحرک و توسعه بار سنگینی را از دوش شرکت مادر برداشته اند.در این شرایط نحوه ارتباط ،تعامل،دسترسی آسان به اخبار از سوی روابط عمومی این شرکت نیز نشان می دهد که این واحد نیز بعد از مدت ها از رخوت خارج و پویا شده است.پویایی این بخش یک تیر و دو نشان است ؛ از یک سو برای برندخودشان اعتبار بیشتری می سازند و از سوی دیگر به همان اندازه اعتبار شرکت مادر را بیشتر می کنند.در این شرایط زامیاد می تواند با توجه به رویکرد جدید واحد ارتباطات که سرعت نفوذ اخبار و دستاوردها را بیشتر کرده است،به عنوان نمونه ای موفق ،الگوی سایر شرکت ها و زیر مجموعه ها باشد.

 

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟