مردم برای وزارت صمت و شرکت بازرسی نامحرم شده اند؟

۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
مردم برای وزارت صمت و شرکت بازرسی نامحرم شده اند؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، روز 20 دی ماه سال جاری طی یک تصادف زنجیره ای بیش از  50 تن از هم وطنانمان کشته و زخمی شدند.البته از این نوع حوداث در کشورمان کم رخ نداده است.با این حال به نظر می رسد آنچه که باعث سرعت انتشار این خبر و حساسیت در این […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، روز 20 دی ماه سال جاری طی یک تصادف زنجیره ای بیش از  50 تن از هم وطنانمان کشته و زخمی شدند.البته از این نوع حوداث در کشورمان کم رخ نداده است.با این حال به نظر می رسد آنچه که باعث سرعت انتشار این خبر و حساسیت در این خصوص شد،انتقادهای فرمانده راهور ناجا بود.پس از آن حادثه سردار هادیانفر با انتقاد از اینکه ایربگ ها هنگام تصادف باز نشده است خطاب به خودروسازان گفته بود که چرا ارابه مرگ می سازید.این مساله باعث شد که به سرعت و شدت ابعاد ماجرا مورد بررسی قرار گرفته تا چرایی و دلایل علت باز نشدن ایر بگ ها مشخص شود.

کی بود کی بود؟

البته در این میان هر سازمان ، نهاد و شرکتی که در این حادثه به نوعی دخیل بود سعی بر تبرئه خود و انداختن بار گناه و مسئولیت بر دوش دیگران بود.در واقع به نوعی “بازی کی بود کی بود من نبودم ” راه انداختند و در آخر کار نکات عجیبی به دست آمد؛اول اینکه بازهم تمام کاسه کوزه ها بر سر قطعه سازان شکست.به خصوص اینکه وزیر صمت نیز در صحن علنی مجلس با بیان دلایلی به طور تلویحی آنان را مقصر قلمداد کرد؛ دوم،تلاش جمعی برای تبرئه خودروسازان و سازمان های دخیل بود.  این تلاش ها به این منظور صورت می گرفت که ثابت کنند ایربگ ها عملکرد مناسبی داشته و هیچ خرده ای بر خودروها وارد نیست.حال اینکه چرا خودروها آتش گرفته و برخی از هم وطنان در آن سانحه بر اثر سوختگی کشته و یا مجروح شده اند،گویا برای آنان محلی از اعراب نداشته و ندارد.

با این حال با توجه به اتفاقاتی که بعد از آن نیز روی داد،حساسیت جامعه نسبت به مساله کیفیت خودروها بسیار بیش از گذشته افزایش یافت. البته این حساسیت و انتظار برای دریافت گزارش های جدید کیفی امری به جا و طلبی اصولی تلقی می شود؛چرا که در حال حاضر خودرو هم در حفظ جان مردم نقش بسیار بالایی ایفا می کند و در هم در سرمایه و دارایی آنان کالایی کاربردی و مهم تلقی می شود.بنا براین گزارش های بعد از این تصادف به طور طبیعی مخاطبان بیشتری یافته بود.

نیاز به انتشار گزارش نیست؟

با این حال نه تنها تاکنون گزارش کیفی دی ماه انتشار عمومی نیافته است بلکه انتشارگزارش بهمن ماه نیز همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.این درحالی است که نیمی از آخرین ماه سال نیز گذشته است.

در این میان به نظر می رسد که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد هنوز اقدام به انتشار این گزارشات نکرده است و شاید از منظر آنان نیازی به انتشار گزارش نیست.البته این ظاهر ماجرا است،چرا که با نگاهی به رفتار خودروسازان به نظر می رسد که این گزارش ها منتشر و در اختیار وزارت صمت قرار داده شده است.

در غیر این صورت برخی شرکت ها تعداد ستاره های محصولات خود را نمی توانستند به عنوان یک خبر مثبت و مبتنی بر افزایش کیفیت محصولاتشان منتشر کنند؛مانند 4 ستاره شدن تارا ایران خودرو و یا 5 ستاره بودن جک اس 5 کرمان موتور.

در این خصوص البته برخی معتقد هستند که این شرکت خودشان ستاره بازی کرده اند.این نظر پر از اشکال است و اصلا مسبوق به سابقه نبوده و نیست.چون به هیچ وجه خودروسازان نه تنها سابقه چنین کاری را ندارند.بلکه آنها بدون استناد به یک سند رسمی با توجه به تبعاتی که در پی خواهد داشت،به هیچ عنوان دست به چنین اقدامی نمی زنند.

تنها یک راه مانده است

بنابراین تنها راهی که می ماند این است که گزارش ها کما فی السابق منتشر می شوند اما به صورت عمومی منتشر نشده و در اختیار مردم قرار داده نمی شود.به بیان ساده با توجه به اینکه خودروسازان نمی توانند به صورت خودسر اقدام به انتشار این گونه اخبار کنند،به نظر می رسد که این گزارش ها حالت محرمانه و خصوصی پیدا کرده و تنها در اختیار آنان قرار می گیرد. بنابراین طرف اصلی این داستان که باید با جان و مال و آینده خود و خانواده هایشان تاوان کیفیت خودروها را بدهند،نامحرم ترین بخش داستان تلقی شده اند.

این در حالی است که پس از وقوع این حادثه و چند تصادف بزرگ و کوچک دیگر و در تاریخ 10 دی ماه مقام معظم رهبری نیز به صراحت از وضعیت کیفیت خودرو ها انتقاد و اعلام کردند که مردم رضایت ندارند. پس از آن نیز وزیر صمت و در آخر رئیس جمهور رئیسی با حضور سرزده در ایران خودرو نسبت به وضعیت کیفی خودروها منتقد بودند. در این شرایط به نظر می رسید که مسئولان بررسی و پایش کیفیت خودروها که در ایران به صورت انحصاری شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد عهده دار آن است،بدون هیچ گونه تامل و جانب داری، کار و آدیت های خود را با دقت و سختگیری بیشتر انجام داده و گزارش ها را هر آنچه که هست در اختیار عموم قرار داد.اما گویا مساله عکس شده است.

آیا وزارت صمت کوتاهی کرده است؟

یعنی به جای تلاش برای سرعت و دقت در تولید و انتشار این گزارش ها،مردم به عنوان مصرف کننده نهایی به شدت نامحرم شده اند و خودروسازان و ذی نفعان اصلی محرم و راز دار.در این شرایط به نظر می رسد که وزارت صمت که نفر اول آن نیز با واسطه از سوی مردم انتخاب شده است،جانب مردم را داشته و به نیابت و وکالت از آنها در خواست انتشار عمومی گزارش های ماهانه کیفی خودروهای تولید داخل را مطالبه کند.ولی گویا قضیه آنچنان که برای مردم اهمیت دارد و مهم تلقی می شود،برای آنان این گونه نیست.

در واقع مشخص نیست که چرا تا کنون نه تنها گزارش های کیفی دو ماه گذشته منتشر نشده است،بلکه هیچ اعتراض و یا پرسشی در خصوص چرایی این ماجرا نیز مطرح نشده است.به بیان ساده مشخص نیست که آی طی مدت زمان گذشته نتوانسته اند درصدی کوچک سطح کیفی خودروها را افزایش بدهند؟آیا امنیت خودرو سازان بر مردم از سوی شرکت بازرسی کیفت و استاندارد ترجیح داده شده است؟آیا اصلا دیگر قرار نیست مردم در جریان این گزارش ها قرار بگیرند؟در این میان هنوز معلوم نشده است که آیا جان و مال مردم برای آنان اهمیت دارد یا اینکه دنبال آن هستند که دل نازک خودروسازان نشکند؟آیا واقعا از نظر وزارت صمت به عنوان متولی و سکاندار اصلی صنعت خودروسازی و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد با عنوان تنها منبع پایش کیفی خودروهای تولید داخل،هم وطنانمان نامحرم شده اند؟

عباس مغاری

انتهای پیام /

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟