فرمان شورای رقابت در دستان منطقی و توکلی!

۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
منوچهر منطقی

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری «خودروپلاس» ، شاید برای بسیاری نحوه قیمت گذاری محصولات خودروسازان بخش خصوصی جای سوال باشد.البته پیش از پرداختن به این پرسش باید اشاره کرد که مصرف کنندگان به شدت از این موضوع ناراحت و عصبانی هستند . عدم پذیرفتن قیمت های جدید از سوی مونتاژکاران با توجه به جوسازی های […]

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری «خودروپلاس» ، شاید برای بسیاری نحوه قیمت گذاری محصولات خودروسازان بخش خصوصی جای سوال باشد.البته پیش از پرداختن به این پرسش باید اشاره کرد که مصرف کنندگان به شدت از این موضوع ناراحت و عصبانی هستند . عدم پذیرفتن قیمت های جدید از سوی مونتاژکاران با توجه به جوسازی های صورت گرفته باعث شده است که بسیاری از مردم آنها را مقصر گرانی خودرو بدانند. به خصوص اینکه برخی نمایندگان مجلس نیز با پرسش هایی مانند اینکه چرا خودروی 800 میلیونی دو میلیارد باید فروخته شود،بر این آتش نفت می ریزند. اما در باطن خودشان چرایی این موضوع را به خوبی می دانند و فقط نمی خواهند مسئولیت را گردن بگیرند.به خصوص اینکه برخی از این نمایندگان در زمانی که اعطای خودروی سواری به مجلس در سروصدا کرده بود،آنها به دنبال شاسی بلند بودند؛چون حوزه انتخابیه آنها در منطقه کوهستانی قرار دارد.حالا همین افراد و تفکر داعیه دفاع از مردم دارند.

اما گذشته از جوی که برای بازارسازی خودروهای وارداتی دست دوم ایجاد کرده اند، با توجه به نوع نگاه بخش خودروی وزارت صمت به خودروسازان بخش خصوصی به طرز عجیبی رد پای منطقی و توکلی در شورای رقابت به چشم می خورد.

البته باید اذعان داشت که این شورا نهادی فراقوه ای ومستقل است.اما آیا نحوه نگاه شبیه به مغزمتفکر خودرویی وزارت صمت نیست؟ آیا با همان شیوه ای که آنها خودروسازان بخش خصوصی را مونتاژکار و پیچ سفت کن می دانند،شورای رقابت نیز همین گونه قیمت گذاری نکرده است؟ آیا تفکر منطقی و توکلی در تحلیل و بررسی های سازمان حمایت تاثیری نداشته است؟

در حالی که خود وزارت صمت برای تولید هدف بیش از 1میلیون 600 هزار دستگاهی در نظر گرفته است،نحوه برخورد با تولید کنندگان غیر دولتی ،کمی عجیب نیست؟ آیا شورای رقابت نیز با همین فرمان پیش نمی رود؟ آیا مشمول قیمت گذاری شدن خودروهای وارداتی ،ارتباطی با جمله نغز منطقی(خودروهای وارداتی لزوما وارداتی نخواهد بود) ندارد؟ آیا همان کسب درآمد 85 درصدی مد نظر وزارت صمت،در این تصمیم دخیل نبوده است؟ آیا مخالفت شورای رقابت با بورس کالا،شبیه به مخالف خودرویی ها وزارت صمت نیست ؟ آیا سامانه گزینه مطلوب منطقی نیست ؟ آیا توکلی به دنبال ایجاد کنسرسیوم است ؟ آیا تئوری ناکام استفاده از پلتفرم مشترک دوباره در حال احیاء شدن است؟

آیا عدم دفاع وزارت صمت از تولید کنندگان به عنوان حوزه تحت مسئولیت،نشانه ای از رضایت وضعیت فعلی آنان ندارد؟

چرا تا کنون توکلی و منطقی در دفاع از تولید کنندگان حرفی نزده اند؟ چرا در شرایط سخت اقتصادی و تحریمی امروز کشور به دنبال این هستند که از نظر تیراژی به آنها فشار بیاورند؟ آیا منطقی و توکلی به عنوان افراد بسیارآشنا با صنعت خودروسازی در وزارت صمت،نمی دانند که در حال رسیدن به تیراژ100 هزار دستگاه،عملا برای بسیاری از تولید کنندگان قابل تحقق نیست ؟

بنابراین بیش از هر نکته ای به نظر می رسد که منطقی و توکلی از وضعیت نامطلوب امروز خودروسازان بخش خصوصی به شدت رضایت دارند. البته همانطور که اشاره شد آنها را تنها مونتاژکار می دانند و از بیان آن ابایی ندارند.

ولی پرسش این است که آیا فرصتی برای رشد و توسعه به آنها داده شده است؟ آیا دستاوردهای آنان در زمان تحریم به همین سرعت به فراموشی سپرده شده است یا اینکه آنان تنها خودروسازانی بله قربان گو نیاز دارند؟

با وجود این نوع تفکر و این نوع افراد،آیا علی آبادی موفق به شکستن انحصار و تفویض اختیار به بخش خصوصی خواهد شد؟

عباس مغاری

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟